Viser treff 4007-4026 av 7111

    • Læringsmiljø hos de yngste elevene – hva er spesielt med det? En kvalitativ studie av en lærers arbeid med læringsmiljø på første trinn 

      Dalstein, Ida Marie; Pedersen, Lise Olaussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)
      Læringsmiljø er et vidt og komplekst begrep som kan forstås på mange måter. Bakgrunnen for studien er at vi ut fra flere synspunkt, tidligere forskning og teori opplever å få lite innsikt i hva som skal til for å danne et godt læringsmiljø på første trinn. Studien omhandler nettopp dette; hvordan man som lærer kan etablere og utvikle et godt læringsmiljø på første trinn. Dette er en kvalitativ ...
    • Læringspotensial 

      Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      I dette kapitlet vil det bli diskutert hva læringspotensial er. Gjennom en litteraturstudie vil ulike sider ved læring og potensial for læring bli perspektivert. Det vil bli gjort en grenseoppgang mellom sentrale begreper knyttet til læringspotensial. Begrepet vil også bli diskutert med utgangspunkt i tilgrensende begreper som inkludering og en skole for alle.
    • Læringsrom i moderne industriell arbeidsorganisasjon : kott eller katedral? : operatørenes læringsbetingelser i en bedrift med produksjonsfilosofien Lean production 

      Ivarson, Elin Bjørnsdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-21)
      Denne oppgaven tar for seg forholdet mellom moderne industriell arbeidsorganisasjon, representert ved Lean production og læring, med spesiell vekt på den uformelle læringen, det vil si læring som finner sted som biprodukt av andre aktiviteter. Gjennom en casestudie kartlegges læringsrommet, definert som operatørenes muligheter til å lære gjennom det daglige arbeid, ved to avdelinger en Lean-bedrift, ...
    • Læstadianerne og kirken De førstefødtes og Lyngen-retningens forhold til Den norske kirke ved inngangen til 2000-tallet 

      Nordvik, Torgeir (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2015-06-04)
      Avhandlingen beskriver den læstadianske bevegelsens relasjon til Den norske kirke med hovedvekt på tidsrommet 2000-2010. Det er to av de læstadianske retningene i Norge som behandles, De førstefødte og Lyngen-retningen. Avhandlingen tar utgangspunkt i to konflikter som kom til syne i dette tidsrommet, først i De førstefødte relasjon til kirken fra 2000, deretter i Lyngen-retningens relasjon til ...
    • Læstadianismens Jerusalem: Om konstruksjoner av hellige steder 

      Kristiansen, Roald E (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)
      The article examines the early ecclesiology of the Firstborn Laestadians in Northern Sweden and Norway where the geographical concept of “Lappland” (lappmark) became a significant term for the Laestadian congregations. The meaning of this term is interpreted in light of the Laestadians’ reading of the Bible in which the image of the biblical Jerusalem as the center for early Christianity is related ...
    • Læstadiansk reaksjon på religion i offentligheten: Etablering av egne skoler 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-01-26)
      i 2014 finnes det to grunnskoler i regi av læstadianske<sup>1</sup> grupperinger i Nord-Norge. Straumfjordnes skole i Nordreisa kommune i Nord-Troms har forankring i den luthersk-læsta - dianske menighet, også kalt Lyngen-retningen.<sup>2</sup> Straumfjordnes skole<sup>3</sup> er en fådelt skole som har elever på 1.–10. trinn. Skoleåret 2013–2014 hadde skolen 62 elever og 11 lærere. Den andre ...
    • Læstadianske meldingsblader som kulturelt minne 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-06-02)
      læstadianismen framstår som en typisk evangelisk protestantisk bevegelse med tanke på dens store produksjon av bekjennelseslitteratur. læstadianismeforskningen har i liten grad rettet oppmerksomhet mot den store produksjonen av meldingsblad i bevegelsen. denne artikkelen søker å kaste lys over denne litteraturen ved hjelp av teoretiske perspektiver om kulturelt minne. det teoretiske utgangspunktet ...
    • Lønn for arbeidet? Ansattes motivasjon for arbeid i to distriktskommuner. 

      Hamnvik, Rigmor; Pedersen, Lillian (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie om hvilke motivasjonsfaktorer som påvirker intensjonen om å slutte i arbeid hos kommunalt ansatte med minimum 3- årig UH-utdanning i 2 nordnorske distriktskommuner. Sentrale motivasjonsteorier som Herzbergs tofaktorteori og Deci&Ryans selvbestemmelsesteori danner teorigrunnlaget i oppgaven, sammen med utvalgte ledelsesteorier. I tillegg trekker vi inn ...
    • Lønns- og belønningssystemer som strategiske styringsredskap 

      Lundvang, Ole Arthur (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-12-15)
      Med utgangspunkt i teorier og forskning innen tema av betydning for lønn- og belønning er formålet med oppgaven å gi et bilde av hvordan lønns- og belønningssystemer benyttes som strategiske verktøy i 3 virksomheter.
    • Lønnsomhet ved bruk av KI? En kvalitativ studie om potensialet for lønnsomhet ved implementering av kunstig intelligens (KI) i norske bedrifter. 

      Hynnekleiv, Olav; Namvar, Nina (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-06-01)
      Myndighetene ønsker at det offentlige og næringslivet skal ta i bruk kunstig intelligens (KI) og for å lykkes med dette er man avhengig av interesse og kompetanse. Denne avhandlingen undersøker innstillingen til implementering og bruk av KI. Informantene blir spurt om potensialet for økt lønnsomhet ved bruk av KI i norske bedrifter. Avhandlingen interesserer seg for mulighetene som bruken av KI ...
    • Løsningsorientert veiledning i elevsamtaler. Hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell? 

      Grønnvoll, Knut Harald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-03)
      Sammendrag. Dette har vært en lang prosess som på mange måter startet rundt årtusenskiftet på Selnes skole i Tromsø, hvor rektor en dag kom til meg og spurte om jeg kunne være øvingslærer, som det het da, for fire studenter fra UiT. Dette var starten for min interesse for veiledning. Denne studien er del av et mer langsiktig utviklingsarbeid der siktemålet er å utvikle en løsningsfokusert modell ...
    • Mackøl og Tromsø : hva nå? 

      Hagen, Rune Blix (Chronicle; Kronikk, 2012-10-18)
      Som institusjon, merkevare og kulturbærer er Mack Ølbryggeri ganske snart historie i Tromsø by. De meste av fabrikklokalet i sentrum av Tromsø er allerede demontert og flyttet ut av byen. De store lagertankene med Mackøl brygget i Tromsø er i ferd med å gå tom. Fra slutten av inneværende år vil både øl og mineralvann komme fra Macks nye og toppmoderne anlegg i Nordkjosbotn. Og dermed er det vel ...
    • Maggots and Language in Paul Muldoon's Maggot 

      Moi, Ruben (Chapter; Bokkapittel, 2020-01-13)
      ‘Like the whorl of an out-of-this-world ear…,’ (74) run the first words of the one-sentence, four-stanza sign-centered sonnet ‘@.’ The most fluorescent language poem in Maggot appears as a very apposite sign of what can be termed Muldoonian ‘p@stmodernism.’ The term signals mainly post-Madoc poems in Muldoon’s poetry, from e.g. ‘Crossing the Line’ and ‘The Plot’ to several in this volume, which ...
    • Magi og kjærlighet på veien til høyere utdannelse 

      Holtedahl, Lisbet (Konferansebidrag, 1995)
      I vesten og i den tredje verden finner man en mengde ulike bilder av formell vestlig utdannelse. I dagliglivet forsøker folk å koordinere forskjellige kunnskapsfelt, lokale og globale3. Konstruksjonen av bilder av vestlig utdannelse og synet på hvilken betydning en slik utdannelse får for den enkelte og for samfunnet er et komplekst emne. I dag samhandler de fleste mennesker med folk som er involvert ...
    • Magic and love on the road to higher education 

      Holtedahl, Lisbet (Journal article; Tidsskriftartikkel, 1996)
      In this article, I undertake an analysis ofthe role that Western education plays in two young Cameroonian women's lives: Fanta is Muslim, Therese is Christian. Through an analysis of their narrative about their own education and careers and ofthe cultural conditioning oftheir search for higher education. I try to grasp how Western education as a globalfield ofknowledge is coordinated with the ...
    • "Magnetische Ungewitter" und "Erd-Lichter". Alexander von Humboldt und das Nordlicht 

      Federhofer, Marie-Theres (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
    • Maigret et l´élève/détective 

      Kosowski, Luc Alain (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-29)
      Ce mémoire nous offre l’opportunité de nous évader dans un monde où le rêve se confond à la réalité. C’est le monde du roman policier. Avec l’aide de la silhouette réputée de Georges Simenon : l’inspecteur Maigret, nous découvrons le rôle de détective. Être aux côtés de Maigret tout au long de cette nouvelle enquête intitulée Maigret et le client du samedi nous permet de nous arrêter de temps en ...
    • Mainstreaming disability rights in development cooperation 

      Lindquist, Erik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-13)
      It is estimated that persons with disability constitute about 15 percent of the world population and that 80 percent of PWD live in developing countries. Estimations also show that more than 90 percent of children with disabilities in developing countries do not attend school and that only three percent of all adults with disabilities in the world are literate. Implementing the right to education ...
    • Majdan 2013–2014: Plassen, protestene, drivkreftene. 

      Hansen, Arve (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      This thesis examines the Ukrainian revolution (2013-2014) in Kyiv: Where did the discontent come from? What functions did the Maidan (Independence Square) have? What motivated and organised the protesters? What was behind the violence? Ukraine is more diverse than often presented by the media. Discontent comes from two main problems: poor economy and a corrupt elite. Maidan’s physical attributes and ...
    • Majdan Nezalezjnosti: symbolikk og funksjon 

      Hansen, Arve (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      Much has been said and written about the Ukrainian revolution of 2013–14, yet research on Maidan Nezalezhnosti, the protests’ most iconic location, has thus far been rather limited. This article analyses the history, attributes and symbolism of this particular city space. What function does Maidan have in the Ukrainian society? In the cause of my fieldwork in Kyiv 2013–15 on the recent revolution, ...