Viser treff 4387-4406 av 7097

    • Muntlige fortellinger som kilder : refleksjoner rundt teoretiske og metodiske aspekter ved bruk av muntlige kilder som inntak til identitet 

      Myklebost, Kari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2002-06-06)
      I oppgaven drøftes teoretiske og metodiske aspekter ved bruk av muntlige kilder som inntak til identitet i en historievitenskapelig sammenheng. Oppgaven tar utgangspunkt i en hypotese om at personlige og sterkt subjektive fortellinger som muntlige kilder ofte er, egner seg til analyse av selvforståelse. Drøftingene i oppgaven er basert på femten intervjuer med to generasjoner tromsøbeboere som var ...
    • Muntlige presentasjoner i norskfaget - noen lærersynspunkter. En kvalitativ studie av muntlige presentasjoner og det muntlige i presentasjonene 

      Prestbakk, Ingrid Helen Evensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne mastergradsoppgaven har som formål å se på hvilke tanker norsklærere i ungdomsskolen har om muntlige presentasjoner, og spesifikt det muntlige i presentasjonene. Følgende problemstilling undersøkes: Hvilke tanker har et utvalg norsklærere om muntlige presentasjoner og hvilket fokus får det muntlige i presentasjonene? Dette er videre undersøkt gjennom fem delproblemstillinger som fokuserer på ...
    • Muntlighet i norskfaget: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg ungdomsskoleelevers opplevelser av et undervisningsopplegg med debatt som arbeidsform. 

      Tårnes, Tora-Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Prosjektet har sin grobunn i inspirasjon fra blant annet Svenkerud (2013) sin undersøkelse av elevsynspunkter på opplæring i muntlige ferdigheter. Funn som presenteres i Svenkeruds artikkel, motiverte meg til å gjøre nærmere undersøkelser om hva som foregår i norske klasserom. Jeg fikk kunnskap om blant annet forekomsten av muntlige arbeidsformer gjennom tidligere forskning på feltet, noe som ...
    • Muntligopplæring i norskfaget – sett fra et elevperspektiv. «Det e jo en øvesak, hvis man øve, blir det bedre!» 

      Martinussen, Frida Skøyen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)
      Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært min brennende interesse for betydningen av muntlige ferdigheter i dagens samfunn. Muntlighet er flyktig og situasjonsbestemt, og evnen til å gripe øyeblikket er av stor betydning for hvorvidt man når fram med sitt budskap. Temaet for prosjektet har vært muntligopplæringen i den norske skole. Dagens samfunn stiller stadig økende krav til retoriske ferdigheter ...
    • Muohttaga jávohis giella. Sámi árbevirolaš máhttu muohttaga birra dálkkádatrievdanáiggis/ The Silent Language of Snow. Sámi traditional knowledge of snow in times of climate change. 

      Eira, Inger Marie Gaup (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2012-05-31)
      OKTIIGEASSU: Dát doavttergrádabargu lea gielladutkan fágaidrasttideaddji perspektiivvas, man ulbmil lei guorahallat sámegiela muohtadoahpagiid sisdoalu ja geavahusa dálveguohtundiliid birra sámi boazodoalus, Guovdageainnus, Norggas. Doabaanaliisavuođđun lean geavahan informántadieđuid, gielalaš ja muohtafysihkalaš beliid ja boazodoallomáhtu ja nu ovttastahttán árbevirolaš eamiálbmotmáhtu ...
    • Music, youth and post-election peace initiatives. A study of the Musicians Union of Ghana 

      Tekpor, Sonia Delali (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      This study examines the role of civil society organizations in post-election peacebuilding in Ghana. The main objective of the study is to demonstrate how musicians in Ghana contribute to peacebuilding through their music. It highlights the specific activities that were organized by MUSIGA to help promote peace before, during and after the 2012 elections in Ghana. Moreover, it ascertains the motivations ...
    • Musikk som religiøst uttrykk innen jødedommen. Det musikkreligiøse universet I. 

      Eriksson, Anitha (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • Musikkopplæring i fengsel : musikk som habilitering 

      Riise, Geir Asmund Grønning (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Temaet for denne oppgaven er de livskarrierene deltakerne i prosjektet Musikk i fengsel og frihet har generert, og hvilken habiliterende effekt den musikalske kompetansen de tilegner seg gjennom deltakelsen har. Gjennom informantenes livshistorier får vi et innblikk i hvordan livet deres har utviklet seg og noen av de utfordringene de har møtt underveis. Hvem er de? Hvordan blir de møtt i samfunnet? ...
    • Muslimske identiteter i Tromsø 

      Molaug, Astrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009)
      Muslim identities in Tromsø This thesis explores how seven Muslims in Tromsø understand different frames and conditions for their various Muslim identities. Seven interviews, analyzed and compared using Thomas A. Tweeds Crossing and Dwelling: A Theory of Religion (2006), illuminates how each orient themselves as Muslims in and according to different times and spaces. The interviews are done with ...
    • Muslingen som er dyktig i matematikk. Om albueskjellet Patella vulgata 

      Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2012-09)
      Dyr som har skelettet udenpå (exoskelet) i form af kitin eller kalkskaller, må bygge en skal som passer til det voksne individ eller udskifte skallen i takt med væksten. Der er også en tredje mulighed. Skallen kan have en facon som kan udvides løbende ved at dyret bygger materiale på kanten af skallen. Sneglen som forfatteren beskriver, udvider sit hus på denne måde. Den løser også andre problemer. ...
    • Mutual dependency: Young male migrants from the Central African Republic in urban Cameroon 

      Waage, Trond (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)
      Abstract. Rural Central and Western Africa is losing its population to cities (Adepoju, 2005). The young men described in this article have left poor economic conditions in the Central African Republic for a better life in Cameroon. They are mostly orphans who left their homes before the age of 15 and, through various paths, found their way to Tongo, a Muslim neighbourhood in the centre of the ...
    • "My kjedelige grena i ol ass". Stilistisk variasjon i en gruppechat på Facebook 

      Lande, Thor Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-30)
      Denne sosiolingvistiske studien av computer-mediated communication (CMC) tar utgangspunkt i 4945 meldinger postet i løpet av et halvt år i en gruppechat på Facebook. Chatten har ni mannlige deltagere i midten av tjueårene, inkludert undertegnede. Studien representerer den brukerorienterte tradisjonen i CMC-forskningen, og forfekter synet om at språkbruk på og utenfor nettet bør studeres i sammenheng. ...
    • «Mye tøv du skriv». Språklege og semiotiske ressursar i politisk CMC 

      Bakkevoll, Geir Heggås (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-30)
      Denne undersøkinga har for det første leitt etter utvalde språklege og semiotiske ressursar i 1949 svar og kommentarar på «Nordnorsk debatt» under valkampen 2017. For det andre har undersøkinga sett korleis dei ortografiske avvika, dei dialektale innslaga og piktogramma er fordelte i samtalar om ulike tema og starta av ulike innleiarar. Dei ortografiske avvika er det vanlegaste av dei tre trekka ...
    • Myshkin and Lebedev: On "Good’s Fools" and Buffoons in "The Idiot" 

      Egeberg, Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2004)
      In this paper the hero of Dostoevskij's novel “The Idiot”, Prince Myškin, is compared to a more humble character of that book, Luk'jan Lebedev, with special regard to their religious teaching and the Russian notions of “jurodivyj” (“God’s fool”) and “šut” (“buffoon”). The paper concludes with the assertion that the Prince concentrates on the bright aspects of religion, while Mr. Lebedev, when ...
    • Mødres erfaringer og utfordringer under hjemmeskolen 2020 

      Persen, Jørn Egil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      I denne studien har jeg undersøkt mødrenes erfaringer og utfordringer omkring hjemmeskolen. Oppgavens problemstilling er: Hvordan erfarte mødre å være lærer under skolenedstengningen mars 2020 som følge av koronapandemien. I denne kvalitative masteroppgaven har jeg benyttet meg av semi-strukturert intervju av fem informanter. Informantene mine er alle mødre med barn i fjerde klasse på barneskolen i ...
    • Mørketiden er en årstid, ikke en sykdom 

      Setekleiv, Simen Halvor (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne masteroppgaven har forsøkt å skape mer forståelse, og gå i dybden på opplevelser man kan ha under mørketiden. Problemstillingen som har blitt besvart i denne oppgaven er: «Hvordan opplever en gruppe mennesker som har bodd nord for polarsirkelen fenomenet mørketiden?». Problemstillingen ble videre snevret ned ved hjelp av fire forskningsspørsmål. Disse fokuserte på om opplevelsene kan forståes ...
    • Møte med en politisjef i Bosnia 

      Dyrkorn, Jørgen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)
      Hovedfokuset i denne oppgaven er å diskutere den relasjon jeg fikk med en politisjef i Bosnia gjennom en møterekke vi hadde i 2005-06 mens jeg tjenestegjorde som liaison offiser i EUFOR. Gjennom flere møter fremstod politisjefen som relativt uinteressert og avvisende, men etter at jeg hadde vist han bilder av familien min, og fortalt mer om meg selv skiftet han karakter og ble svært positiv til meg ...
    • Møtepunkt Čáppatvuohta ja duohtavuohta 

      Tingvoll, Tone (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2014-09)