Now showing items 4367-4386 of 7111

    • Motivasjon som et sentralt element i transformasjonsledelse. En litteraturstudie om sammenhengen mellom transformasjonsledelse og motivasjon 

      Abid, Istebrak Khalid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Denne avhandlingen er basert på en litteraturstudie, og tar for seg transformasjonsledelse. Avhandlingen svarte på følgende forskningsspørsmål: På hvilken måte skisserer forskningslitteraturen en sammenheng mellom transformasjonsledelse og de underordnedes motivasjon? Relatert til problemstillingen ble det dannet et underspørsmål: Er transformasjonsledelse mer motiverende enn transaksjonsledelse? ...
    • Motivasjon til matematikkfaget - En kvalitativ undersøkelse av motivasjonsfaktorer hos elever på 5.- 8.- og 10.-klassetrinn. 

      Kristiansen, Eli Grete Hansson (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne studien har tittelen Motivasjon til matematikkfaget. Hensikten med studien er å undersøke elevers motivasjon til matematikkfaget og prøve å forstå hva som kan bidra til å øke elevenes motivasjon til faget. Som ferdig utdannet lærer er det viktig for meg å kunne bidra til å øke elevenes interesse og ferdigheter i faget. Jeg har hatt fokus på elevene, og hvilke faktorer som spiller en rolle i ...
    • Motivasjonsfaktorer til høyere utdanning i matematikk. En kvalitativ studie på faktorer som motiverer studenter til å ta høyere utdanning i matematikk 

      Johansen, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Hensikten med studien er å finne faktorer som kan være med å motivere elever og studenter til å satse på faget matematikk, og velge å ta en høyere utdanning i faget. Problemstillingen i denne oppgaven er følgende: ”Hvilke faktorer er med på å motivere studenter til å ta høyere utdanning i faget matematikk?”. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn og har et kvalitativt ...
    • Motivation in Language Learning. A qualitative study of teachers’ views on the importance of including pupils’ interests and real-life context in the teaching of English 

      Eltoft, Anna Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      This study investigates a sample of teachers’ experiences and opinions about including pupils’ interests and real-life context in the teaching of English. The intent of the study is to investigate the importance of choice of topics, teaching methods and learning context in order to enhance pupils’ motivation in language learning. The research question is as follows: To what extent do English teachers ...
    • Motivation, proficiency and textbook differences in two upper secondary school English classes 

      Feka, Adrian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
      This thesis compares the motivation and English proficiency differences between two English classes at the upper secondary school level in Norway. One of the classes is a General Studies class with 25 students while the other is a Building and Construction class with 13 students. The two textbooks used in these classes are also compared and analyzed to see if the differences found correlate with any ...
    • Motstand mot endring i Første Minerydderskvadronen Innføringen av nye regler, en studie på motstand, endring og ledelse 

      Thunold, Sondre (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-12-08)
      Formålet med masteroppgaven er å se på motstanden mot endring i Første Minerydderskvadronen som et steg i prosessen av å kunne lære hvordan å innføre endringer på mest mulig effektiv måte. Jeg har sett på innføringen av nye regler for snusbruk i Forsvaret disse ble innført i 2019, og jeg har forsket på hvordan dette har påvirket avdelingen. Forskning på slike mindre regelendringer, og da gjerne ...
    • Motstand mot endring i omorganisering. En undersøkelse av motstand mot endring i Sambandsbataljonens omorganisering 2017 

      Christoffersen, Thomas; Haugen, Knut Johan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
      Oppgavens formål er å forske på motstand mot endring hos ansatte i Sambandsbataljon/Brig-N/Hæren når de skal omorganiseres mot strukturmål 2020. I Forsvaret er det ikke forsket mye på fenomenet motstand mot endring. Denne undersøkelsen kan være en referanse til å identifisere forhold som kan ha betydning når det skal gjennomføres omorganiseringer. I hvilken grad det finnes motstand, hvilke forhold ...
    • Motstand mot ny ordning for militært tilsatte. Årsaker som stopper ansattes overbevisning i 1. Fregattskvadron 

      Kesper, Kalju; Pleym, Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-12-01)
      Den nye ordningen for militært tilsatte, ble behandlet i stortinget i 2015 og er planlagt ferdig implementert ved utgangen av 2020. Bakgrunnen for en ny personellordning er at Forsvaret ønsker å holde bedre på nøkkelpersonell med fagkompetanse. Hensikten med denne kvalitative studien var å undersøke hva graden av motstand er og hvordan denne kan forklares hos en spesifikk ansattgruppe i 1. ...
    • Motstridende syn på Tromøy kirkes tilkomst 

      Bertelsen, Reidar (Chronicle; Kronikk, 2019-01-03)
    • A MOVE TOWARDS RESTORATIVE JUSTICE IN ETHIOPIA: ACCOMMODATING CUSTOMARY DISPUTE RESOLUTION MECHANISMS WITH THE CRIMINAL JUSTICE SYSTEM 

      Enyew, Endalew Lijalem (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-06-01)
      Restorative justice is an alternative way of thinking about crime and justice which views crime as a violation of a relationship among victims, offenders and community instead of putting a state as a sole victim, and has the objective of “putting right” or “healing” the wrong and to restore the broken relationship in the community. Unlike the restorative justice perspective, the Ethiopian criminal ...
    • “Moving Forward: Strengthening cooperation in Today’s Barents Region,” 

      Espiritu, Aileen Aseron (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)
      When the 1993 Kirkenes Declaration was ratified, the governments of Russia, Finland, Sweden, and Norway “expressed their conviction that expanded co-operation in the Barents Euro-Arctic Region (BEAR) will contribute substantially to stability and progress in the area and in Europe as a whole.” (Kirkenes Declaration 1993). Over 20 years later, and as we move forward, this goal is even more important ...
    • Moving from everyday life to school as a learning arena : an academization of traditional knowledge 

      Høier, Jorun (Research report; Forskningsrapport, 2008)
      The topic of this paper is the school’s responsibility in the intersection between traditional and academic knowledge. The focus is on Sámi traditional knowledge, traditional ways of learning and the school as an area for learning. The heading indirectly communicates that daily living and traditional knowledge are connected. That is however too simple as a general statement, especially in a present-day ...
    • Moving Towards Automatic Classification: Experiments Using Latent Semantic Indexing and Fiction in a Public Library Context 

      MacLaren, Nora (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-09)
      As we transition from physical to digital library collections, our classification systems need to change as well. But how is this to be done? Focusing on public libraries, this thesis examines how Latent Semantic Indexing could serve as the basis of an automatic classification of fiction using full text and the vector space model. Library patrons are the ultimate judges of any new system of shelf ...
    • Mörkrets hav. Lyrisk impressionism i Josefine Klougarts Om mørke 

      Johnsson, Henrik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-23)
      Artikeln bedriver en litteraturhistoriskt orienterad läsning av Josefine Klougarts <i>Om mørke</i> (2013). Artikeln argumenterar för att Klougarts roman stilistiskt och strukturellt är inspirerad av Virginia Woolfs författarskap, och att Klougart skriver in sig i en tradition av litterär impressionism. Även romanens bruk av stream of consciousness-teknik och dess fragmentestetik sätts i relation ...
    • Mulighetsrom for inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen: Læreres beskrivelser av praksis 

      Myreng, Anneli Berg; Johansen, Ingunn Jendine Dahn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven er en casestudie der formålet har vært å undersøke læreres beskrivelser av sitt arbeid med inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen. Datamaterialet er samlet inn fra 3 kvalitative intervjuer med lærere som på godt og vondt deler sine erfaringer fra praksisfeltet. Intervjuene gir innblikk i lærernes opplevelse av kompetanse, særskilt ...
    • Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser 

      Gressnes, Ragnhild Petrikke (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-20)
      Denne oppgaven har tatt for seg fire av Joar Nangos større prosjekter, laget i perioden fra 2011 til 2022 . "Meahccetrošša/Matutu", (Karasjok, 2010), "Den norske Rom-ambassade", (Oslo, 2012), "Odelsgut og fantefølge" (Kvam, 2017) og "Girjegumpi. Samisk arkitekturbibliotek" (Harstad, Jokkmokk, Bergen, Oslo, 2018–2022). Selv om prosjektene finner sted gjennom ulike geografiske plasseringer og løfter ...
    • Multi-grade Teaching in a Small Rural School in Northern Norway 

      Bjøru, Anne Mette (Chapter; Bokkapittel, 2023-01-10)
      This chapter investigates multi-grade teaching in a small rural school in Northern Norway. The aims of the chapter are to show what characterizes the teaching practices in a multi-grade school in a small rural community, and how these practices enable inclusion and adapted education. The chapter gives a brief insight into parts of the Norwegian framework for education; the Education Act and the Core- ...
    • Multifunksjonelle intervensjoner og kapasitetsbygging hos konfliktaktørene : en studie av den internasjonale intervensjonen i Somalia (1992 – 1995) 

      Løvik, Andre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-11)
      Oppgaven tar for seg den internasjonale intervensjonen i Somalia i perioden 1992-1995, med særlig fokus på effekten av de intervensjonsvirkemidlene man tok i bruk. For å avgrense det empiriske nedslagsfeltet er hovedfokus for arbeidet forholdet mellom intervensjonsaktørene og General Aidid og hans klangruppe the Somali National Movement (SNM). Formålet med oppgaven er å se nærmere på utfordringer ...
    • Multilektal skriving hos ungdommar på Vestlandet. Ein studie av dialektbruk på digitale, sosiale medium hos to grupper ungdommar på Vestlandet. 

      Garatun, Maria Kristin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne mastergradsoppgåva har som føremål å undersøkje multilektal skriving, med hovudfokus på dialektbruk blant to ulike elevgrupper på Vestlandet. Problemstillinga for oppgåva er å undersøkje på kva for måte ser ein innslag av dialektskriving hos unge på Vestlandet? Dei to elevgruppene har ulik tilknyting til det nynorske skriftspråket, i form av at det nordlegaste utvalet er frå eit kjerneområdet ...
    • Multilingual experience modulates resting-state functional connectivity and executive functioning in cognitive aging 

      Gabrielsen, Anders (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Bi-/multilingualism has been found to act favourably on the cognitive aging (CA) trajectory due to the increased executive functioning demands that dual-language use exerts on the brain leading to contributions to neurocognitive reserve and resilience. There is a gap in the literature on how individual differences in the degree of multilingualism influence this trajectory. Furthermore, other lifestyle ...