Mulighetsrom for inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen: Læreres beskrivelser av praksis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26256Dato
2022-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en casestudie der formålet har vært å undersøke læreres
beskrivelser av sitt arbeid med inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i
norskundervisningen. Datamaterialet er samlet inn fra 3 kvalitative intervjuer med lærere som
på godt og vondt deler sine erfaringer fra praksisfeltet. Intervjuene gir innblikk i lærernes
opplevelse av kompetanse, særskilt språkopplæring i skolenes praksis og lærernes arbeid med
flerspråklighet i klasserommet. Vi har også gjort en dokumentanalyse der vi har satt oss inn i
lovverk og læreplaner som regulerer arbeidet, samt den kommunale planen for integrering
innenfor lærernes kommune. Målet med datainnsamlingen var å skaffe oss et overblikk av
arbeidet og et helhetlig bilde som gjør det mulig å identifisere muligheter og utfordringer
tilknyttet inkludering av elevgruppen i norskundervisningen. Vårt hovedfunn er at det finnes
spenninger mellom visjoner og praksis i arbeidet med inkludering av nyankomne
minoritetsspråklige elever. I vår case har vi sett disse spenningene innenfor tre områder: 1.
lærers kompetanse, 2. helhetlig syn på særskilt språkopplæring og 3. den flerspråklige som
ressurs. Vi forstår ut fra lærernes beskrivelser at disse spenningene preges av mangler i
prioritering av ressurser i form av kompetanse, tid, støtte/veiledning og felles planer. Vi ser at
holdninger til flerspråklighet kan være en faktor for både hvordan ressurser blir prioritert, i
tillegg til at de kan reproduseres som en konsekvens av dette.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [476]
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: