dc.contributor.advisor | Sætermo, Monica | |
dc.contributor.advisor | Kleemann, Carola | |
dc.contributor.author | Myreng, Anneli Berg | |
dc.contributor.author | Johansen, Ingunn Jendine Dahn | |
dc.date.accessioned | 2022-08-17T15:32:24Z | |
dc.date.available | 2022-08-17T15:32:24Z | |
dc.date.issued | 2022-05-16 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en casestudie der formålet har vært å undersøke læreres
beskrivelser av sitt arbeid med inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i
norskundervisningen. Datamaterialet er samlet inn fra 3 kvalitative intervjuer med lærere som
på godt og vondt deler sine erfaringer fra praksisfeltet. Intervjuene gir innblikk i lærernes
opplevelse av kompetanse, særskilt språkopplæring i skolenes praksis og lærernes arbeid med
flerspråklighet i klasserommet. Vi har også gjort en dokumentanalyse der vi har satt oss inn i
lovverk og læreplaner som regulerer arbeidet, samt den kommunale planen for integrering
innenfor lærernes kommune. Målet med datainnsamlingen var å skaffe oss et overblikk av
arbeidet og et helhetlig bilde som gjør det mulig å identifisere muligheter og utfordringer
tilknyttet inkludering av elevgruppen i norskundervisningen. Vårt hovedfunn er at det finnes
spenninger mellom visjoner og praksis i arbeidet med inkludering av nyankomne
minoritetsspråklige elever. I vår case har vi sett disse spenningene innenfor tre områder: 1.
lærers kompetanse, 2. helhetlig syn på særskilt språkopplæring og 3. den flerspråklige som
ressurs. Vi forstår ut fra lærernes beskrivelser at disse spenningene preges av mangler i
prioritering av ressurser i form av kompetanse, tid, støtte/veiledning og felles planer. Vi ser at
holdninger til flerspråklighet kan være en faktor for både hvordan ressurser blir prioritert, i
tillegg til at de kan reproduseres som en konsekvens av dette. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26256 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3911 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | nyankomne minoritetsspråklige elever | en_US |
dc.subject | inkludering | en_US |
dc.subject | norskundervisning | en_US |
dc.subject | flerspråklighet | en_US |
dc.subject | særskilt språkopplæring | en_US |
dc.title | Mulighetsrom for inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen: Læreres beskrivelser av praksis | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |