Mulighetsrom for inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen: Læreres beskrivelser av praksis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26256Dato
2022-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en casestudie der formålet har vært å undersøke læreres
beskrivelser av sitt arbeid med inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i
norskundervisningen. Datamaterialet er samlet inn fra 3 kvalitative intervjuer med lærere som
på godt og vondt deler sine erfaringer fra praksisfeltet. Intervjuene gir innblikk i lærernes
opplevelse av kompetanse, særskilt språkopplæring i skolenes praksis og lærernes arbeid med
flerspråklighet i klasserommet. Vi har også gjort en dokumentanalyse der vi har satt oss inn i
lovverk og læreplaner som regulerer arbeidet, samt den kommunale planen for integrering
innenfor lærernes kommune. Målet med datainnsamlingen var å skaffe oss et overblikk av
arbeidet og et helhetlig bilde som gjør det mulig å identifisere muligheter og utfordringer
tilknyttet inkludering av elevgruppen i norskundervisningen. Vårt hovedfunn er at det finnes
spenninger mellom visjoner og praksis i arbeidet med inkludering av nyankomne
minoritetsspråklige elever. I vår case har vi sett disse spenningene innenfor tre områder: 1.
lærers kompetanse, 2. helhetlig syn på særskilt språkopplæring og 3. den flerspråklige som
ressurs. Vi forstår ut fra lærernes beskrivelser at disse spenningene preges av mangler i
prioritering av ressurser i form av kompetanse, tid, støtte/veiledning og felles planer. Vi ser at
holdninger til flerspråklighet kan være en faktor for både hvordan ressurser blir prioritert, i
tillegg til at de kan reproduseres som en konsekvens av dette.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: