Viser treff 6723-6742 av 7111

    • Uteskole og psykososialt miljø. En kvalitativ studie av uteskolens betydning med tanke på tilrettelegging for det psykososiale miljøet. 

      Opgård, Beate (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      I denne masteroppgaven undersøkes sammenhenger mellom uteskole som læringsarena og det psykososiale miljøet i skolen. Temaene er valgt med bakgrunn i aktualiteten av uteskole og psykisk helse, som del av det psykososiale miljøet. I tillegg var en interesse for å oppnå økt forståelse for temaene også innvirkende. Formålet med studien har vært å belyse uteskolens betydning med tanke på tilrettelegging ...
    • Uteskole som arbeidsmåte. En ressurs for lærere 

      Normann, Line Johanne; Ellingsen, Anniken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Målsetningen med denne studien er å redegjøre for og å drøfte bruk av uteskole som arbeidsmåte. Vi undersøker hvordan ideen kommer til uttrykk i de norske læreplanene, for videre å analysere om, eller i hvilken grad, disse legger føringer for læreres arbeid. Dette gjøres gjennom en kvalitativ studie hvor vi foretar en tekstanalyse av utvalgte deler av læreplanene. Vi søker også innsikt i læreres ...
    • Utfordringer knyttet til implementering av gender-arbeidet ved UNFICYP 

      Bade, Dorothea; Nyfløt, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-30)
      Studiens formål er å belyse hvilke utfordringer lederne på et operasjonelt nivå møter når gender settes på agendaen ved FN-misjonen på Kypros (UNFICYP), samt om lederne gjør tiltak for å minimere utfordringene. Bakgrunnen for dette er at UNFICYP har en forpliktelse gitt i FN-resolusjon 1325 om å implementere gender-perspektivet i sitt daglige virke i den hensikt å øke effekten av misjonen og oppdragene. ...
    • Utformingen av de nye kjerneelementene for historiefaget i videregående opplæring. En historiedidaktisk studie 

      Ytrebø, Anna Obstfelder (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Med forslaget om å fornye alle fagene i grunnskolen og de gjennomgående fagene i videregående opplæring, ble det lagt opp til at fagene skulle ha kjerneelementer. Kjerneelementer er et fags kunnskapsområder, metoder, begreper, tenkemåter og uttrykksformer. Disse elementene skal være det mest sentrale som elevene skal lære i fagene, samtidig som de er retningslinjer for utarbeidelsen av nye læreplaner ...
    • Utformingen av kjerneelementene for matematikkfaget i grunnskolen. En kvalitativ dokumentanalyse med fokus på utforsking 

      Heggli, Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I bestillingen av ny læreplan, stortingsmelding 28 legges det vekt på at utforske og skape bør bli en større del av fagene. Verbet «utforske» er mye brukt i stortingsmeldingen og i utarbeidelsen av kjerneelementene i matematikkfaget på grunnskolen. Dermed er det viktig å vite hva som legges i begrepet og hvordan bruken er forventet å fungere i skolen. Formålet med denne studien er å få bedre ...
    • Utforskende arbeidsmåter på barneskolen - mer enn bare utforsking. 

      Jensen, Eirin Caroline Lande (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Målsetningen med denne studien er å bidra med kunnskap om utforskende arbeidsmåter i barneskolen. Jeg undersøker om det foreligger noen føringer for bruk av utforskende arbeidsmåter i nasjonale læreplaner gjennom en dokumentanalyse av utvalgte læreplaner i fag og Den overordnede delen – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (2017). Videre søker jeg innsikt i de didaktiske mulighetene og ...
    • Utforskende arbeidsmetoder — Et verktøy på veien mot tilpasset opplæring i matematikk? 

      Dørmænen, Heidi Alida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Arbeidet med de nye læreplanene viser at utforskende ferdigheter blir sentralt i fremtidens skole. Forskning viser likevel en bred forståelse for begrep og innhold i utforskende arbeidsmetoder. Selv om det kommer en ny læreplan, står prinsippet om tilpasset opplæring i skolen like stødig som før. Jeg ønsket derfor i denne studien å se nærmere på hva utforskende arbeidsmetoder er og hvordan ...
    • Utforskende matematikkundervisning i offentlig norsk skole sammenlignet med en internasjonal friskole 

      Høybakken, Elise Kristin Modell; Åsheim, June Strand (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om forskjeller og likheter i matematikkundervisningen ved én internasjonal skole og to offentlige skoler. Fokuset er rettet mot utforskende arbeid, som er en interessant tematikk med tanke på i hvor stor grad Kunnskapsløftet 2020 inkluderer denne arbeidsformen. Vår problemstilling er: Hvordan arbeides det med utforskende aktiviteter i matematikkfaget i en utvalgt ...
    • Utforskende samtale eller «sosialt forsvarssystem»? En kvalitativ studie av hvordan rektor kan bruke utforskende samtaler for å fremme kollektiv læring 

      Ollila, Grete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-04-30)
      Denne studien retter søkelyset på skolebasert kompetanseutvikling som har sitt utspring i den nasjonale satsingen «ungdomstrinnet i utvikling». Betydningen av kraftfull refleksjon i utforskende samtaler er avgjørende når kompetanseutviklingen skal foregå skolebasert. Ut fra dette er følgende problemstilling valgt: Hvordan kan rektor bruke utforskende samtaler som et ledergrep for å fremme kollektiv ...
    • Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark 

      Larsen, Johanne; Bremnes, Henrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-11)
      Med innføring av fagfornyelsen i 2020 ved introduksjon til læreplan LK20, har lærere i landet måttet tilpasset undervisningen til de nye kompetansemålene læreplanen introduserte. Videre har læreplan introdusert kjerneelementer til hvert enkelt fag – det mest betydningsfulle innholdet som eleven skal lære for å kunne mestre å anvende faget. I matematikkfaget innebærer disse kjerneelementene ...
    • Utforsking av bedriftsbesøk som en alternativ læringsarena for å lære om bærekraftig utvikling 

      Johansen, Hege Anett (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Et kvalitativ studie som ser på bruk av bedriftsbesøk som alternativ læringsarena for å lære mer om bærekraftig utvikling.
    • Utforsking av kvensk kulturs plass i matematikkundervisningen 

      Hermansen, Hendrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Formålet med denne masteroppgaven var å forhøre meg med lærere på 5-10.trinn i kvensk kjerneområde om hvilke meninger de hadde rundt det å inkludere kvensk kulturelt innhold i matematikkundervisningen. Jeg ønsket å få innsikt i hvilke fordeler og utfordringer dette kunne medføre, og dermed utformet jeg problemstillingen: - Hva mener lærere i kvenske kjerneområder om å inkludere kvensk ...
    • Utforskning av et nytt gangsystem i Lullehačorrugrottan ved Torneträsk 

      Brattli, Tore (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2007-06)
      The Lullehačorrugrottan cave in the Torneträsk area of northern Sweden was originally surveyed to 1145 m by Gunnar Rasmusson 50 years ago. Later surveys in 2003 added 267 m of new cave passages (grade 2). In March 2007 a Norwegian / Swedish joint expedition explored and partly surveyed the continuation of one of the passages discovered in 2003. The benefit of winter caving is low water level, because ...
    • "Utforskning på 1. trinn handler mer om å etablere en kultur for utforskning, enn den faktiske utforskningen" 

      Lampe Hagberg, Lisa; Eriksen, Anne-Rebekka (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Gjennom dette masterprosjektet har vi undersøkt hva det vil si å jobbe utforskende i matematikkundervisningen på 1. trinn. Utforskende matematikkundervisning har de siste årene vært aktuelt innenfor forskning i matematikkdidaktikk og har fått større plass i utdanningspolitikk og i læreplaner (Artigue & Maaß, 2013, s. 797). Ved revidering av ny læreplan, var en av de største endringene at det nå er ...
    • Utilitarianism 

      Abumere, Frank Aragbonfoh (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      Let us start our introduction to utilitarianism with an example that shows how utilitarians answer the following question, “Can the ends justify the means?” Imagine that Peter is an unemployed poor man in New York. Although he has no money, his family still depends on him; his unemployed wife (Sandra) is sick and needs $500 for treatment, and their little children (Ann and Sam) have been thrown out ...
    • The utopian myth. Unleashing violence in the name of peace 

      Pop, Ioan-Adrian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      The following paper will try to capture and to understand one of the most haunting and one of the most obsessive human endeavors undertaken by mankind: the pursuit for happiness! The goal of this study is that of trying to understand the ever recurring dream of Utopias! The only dream that made, and continues to make history. My goal is to investigate the phenomena of utopias, and to analyze all ...
    • Utopisk tenkning i høymoderniteten. En kvalitativ undersøkelse av utopisk tenkning i norsk politikk. 

      Tufte, Simen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-14)
      Denne masteroppgaven handler om utopisk tenkning i norsk politikk, med utgangspunkt i en større strukturell endring i samfunnet. Hensikten med denne oppgaven er å svare på hva som skjer med utopisk tenkning i norsk politikk i samfunnets overgang fra industrisamfunnet og til høymoderniteten. For å oppklare dette er det, fra tre sosiologiske teorier om endring i utopisk tenkning som følge av ...
    • De Utrolige Årenes skole- og barnehageprogram. Muligheter og begrensinger. Implementering og bruk gjennom fem ansattes opplevde erfaringer. 

      Kjelstrup, Marianne Alexandersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-31)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke nytten av De Utrolige Årenes Skole- og barnehageprogram. Denne nytten har vært undersøkt i en kvalitativ studie om implementering og bruk gjennom fem ansattes opplevde erfaringer. Prosjektet tar utgangspunkt i at uro og atferdsproblemer preger mange norske klasserom, og er et dilemma som stadig bringes på bane. Det er sammenheng mellom læringsutbytte, ...
    • Utsatt skolestart - en nødvendig rettighet? 

      Solbakken, Sandra Helen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Fleksibilitet i skolestartalder har i løpet av de seneste årene fått ny oppmerksomhet i etterkant av Stoltenbergutvalgets forslag om utprøving av fleksibel skolestart (NOU 2019:3). Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som omhandler rettigheten til utsatt skolestart. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte individuelle intervjuer, i hovedsak digitalt, på grunn av ...