Uteskole som arbeidsmåte. En ressurs for lærere
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/12760Dato
2017-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Målsetningen med denne studien er å redegjøre for og å drøfte bruk av uteskole som arbeidsmåte. Vi undersøker hvordan ideen kommer til uttrykk i de norske læreplanene, for videre å analysere om, eller i hvilken grad, disse legger føringer for læreres arbeid. Dette gjøres gjennom en kvalitativ studie hvor vi foretar en tekstanalyse av utvalgte deler av læreplanene. Vi søker også innsikt i læreres forståelse av begrepet uteskole gjennom bruk av intervju, hvor vi benyttet oss av kvantitativ metode i form av spørreundersøkelse som et ytterligere bidrag til våre funn. Til slutt kommer vi med innspill på hvorfor lærere bør ta i bruk arbeidsmåten i undervisningen, hvor vi peker på de mange muligheter den representerer. Etter endt prosjekt ser vi, gjennom sammenligning av analyse og teori, at uteskole kan begrunnes ut fra læreplanverkene fordi arbeidsmåten framstår som betydningsfull for å realisere målet om bruk av skolens nærmiljø. Skolen skal være med på å utvikle hele mennesket og uteskole representerer et viktig bidrag.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: