Utforsking av kvensk kulturs plass i matematikkundervisningen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/31695Dato
2023-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hermansen, HendrikSammendrag
Formålet med denne masteroppgaven var å forhøre meg med lærere på 5-10.trinn i kvensk
kjerneområde om hvilke meninger de hadde rundt det å inkludere kvensk kulturelt innhold i
matematikkundervisningen. Jeg ønsket å få innsikt i hvilke fordeler og utfordringer dette
kunne medføre, og dermed utformet jeg problemstillingen:
- Hva mener lærere i kvenske kjerneområder om å inkludere kvensk kulturelt innhold i
matematikkundervisningen?
Følgende forskningsspørsmål ble utformet for å kunne besvare problemstillingen:
- Hva kan fordelene og eventuelt ulempene være ved å implementere kvensk kulturelt
innhold i matematikkundervisningen?
- Hvilke muligheter tenker lærerne at de har for å inkludere kvensk kulturelt innhold i
matematikkundervisningen?
- Hva kan hindre en i å bruke kvensk kulturelt innhold i undervisningen?
For å besvare problemstillingen ble det brukt kvalitativ metode med semi-strukturert intervju.
Utvalgt på tre lærere besto av to lærere som jobbet i skolen, og en som hadde jobbet som
lærer, men var ikke lenger aktiv i yrket. kriteriene for utvalget var at lærerne måtte ha erfaring
fra en skole som ligger innenfor kjerneområdene for kvensk kultur, og det andre kriteriet var
at de hadde undervist i matematikk.
Funnene i studien viser at ingen av lærerne inkluderer kvensk kulturelt innhold i
matematikkundervisningen. Lærerne ser fordeler ved inkludering, som læringsutbytte,
relevans, og variasjon i matematikkundervisningen. Samtidig viser funnene at utfordringer
som kunnskap om kvensk, kompetanse til å implementere det i undervisningen på en god
måte, ressurser, og at kvensk er et betent tema i samfunnsdebatten. Funnene viser også en
evne og vilje til å se muligheter som gjør at man kan inkludere kvensk kulturelt innhold i
matematikkundervisningen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: