dc.contributor.advisor | Huru, Hilja Lisa | |
dc.contributor.author | Hermansen, Hendrik | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T10:21:32Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T10:21:32Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven var å forhøre meg med lærere på 5-10.trinn i kvensk
kjerneområde om hvilke meninger de hadde rundt det å inkludere kvensk kulturelt innhold i
matematikkundervisningen. Jeg ønsket å få innsikt i hvilke fordeler og utfordringer dette
kunne medføre, og dermed utformet jeg problemstillingen:
- Hva mener lærere i kvenske kjerneområder om å inkludere kvensk kulturelt innhold i
matematikkundervisningen?
Følgende forskningsspørsmål ble utformet for å kunne besvare problemstillingen:
- Hva kan fordelene og eventuelt ulempene være ved å implementere kvensk kulturelt
innhold i matematikkundervisningen?
- Hvilke muligheter tenker lærerne at de har for å inkludere kvensk kulturelt innhold i
matematikkundervisningen?
- Hva kan hindre en i å bruke kvensk kulturelt innhold i undervisningen?
For å besvare problemstillingen ble det brukt kvalitativ metode med semi-strukturert intervju.
Utvalgt på tre lærere besto av to lærere som jobbet i skolen, og en som hadde jobbet som
lærer, men var ikke lenger aktiv i yrket. kriteriene for utvalget var at lærerne måtte ha erfaring
fra en skole som ligger innenfor kjerneområdene for kvensk kultur, og det andre kriteriet var
at de hadde undervist i matematikk.
Funnene i studien viser at ingen av lærerne inkluderer kvensk kulturelt innhold i
matematikkundervisningen. Lærerne ser fordeler ved inkludering, som læringsutbytte,
relevans, og variasjon i matematikkundervisningen. Samtidig viser funnene at utfordringer
som kunnskap om kvensk, kompetanse til å implementere det i undervisningen på en god
måte, ressurser, og at kvensk er et betent tema i samfunnsdebatten. Funnene viser også en
evne og vilje til å se muligheter som gjør at man kan inkludere kvensk kulturelt innhold i
matematikkundervisningen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31695 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Utforsking av kvensk kulturs plass i matematikkundervisningen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |