Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 621-640 of 8032
-
Foreldres opplevelse av skolens tilrettelegging for deres barn med stort læringspotensial
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne kvalitative studien omhandler elever med stort læringspotensial, og ved bruk av intervju med en fenomenologisk tilnærming ønsket jeg å få foreldres opplevelser av skolens tilrettelegging for deres barns behov. Disse elevene har i lang tid måtte klare seg selv i skolen, og det å utvikle elevens potensial har blitt sett på som elitisme. Formålet med denne studien er å belyse dette temaet gjennom ... -
"Kan vi ikke ha mer utesvømming?"
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Forskningsprosjektet vårt utforsker bruken av utendørsarenaen for svømmeundervisning og selvberging i havet blant elever på 7. trinn. Bakgrunnen for prosjektet er statistikk som viser at kun omtrent 50% av femteklassingene i Norge er svømmedyktige, sammenlignet med over 90% i land som Sverige og Island. Gjennom forskningsprosjektet ønsket vi å undersøke hvilke erfaringer elevene gjorde seg ved ... -
Å snakke om kropp - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres perspektiver på kroppen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Hensikten med denne studien er å utforske hvordan kroppsøvingslærere snakker om kropp og kroppslig læring i kroppsøvingsfaget. Gjennom deres refleksjoner og erfaringer har jeg fått et innblikk i hvilke teoretiske perspektiver de har på kroppen. Datagrunnlaget for denne studien ble utarbeidet gjennom en kvalitativ tilnærming, hvor seks kroppsøvingslærere ble intervjuet ved bruk av ... -
Erfaringer fra kontaktlæreres møte med psykiske helseutfordringer hos elever i den videregående opplæring
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «hvilke erfaringer har kontaktlærere i den videregående opplæring med å tilrettelegge for elever med psykiske helseutfordringer i den ordinære opplæringen?» og utforsker følgende forskningsspørsmål: 1. Hvilken rolle har kontaktlærer i møte med elever med psykiske helseutfordringer? 2. Hva vektlegger kontaktlærer i tilretteleggingen for elever med ... -
Å bygge en fortelling: Mastergradsoppgave i norsk begynneropplæring
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Ved å bruke enkeltcasestudie som består av videotranskripsjon, intervju og narrativ analyse, vil jeg forsøke å svare på hvordan historiefortelling gjennom bygging av LEGO kan fremme 2. trinns elevers læring. -
Jenter med ADHD og deres opplevde livskvalitet - En kvantitativ studie om jenters opplevde livskvalitet før og etter diagnostisering av ADHD
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne masteroppgaven er en kvantitativ undersøkelse om ADHD hos jenter og deres opplevde livskvalitet før og etter diagnostisering. Innsamling av datamaterialet ble gjort gjennom bruk av kvantitativ metode i form av en spørreundersøkelse. Datamaterialet er basert på N=400 jenter og kvinner med ADHD. Det ble benyttet deskriptiv statistikk, frekvensanalyser og prosentfordeling, og korrelasjonsanalyser. ... -
Motorisk utvikling i kroppsøvingsundervisning: En kvalitativ studie om tilrettelegging av undervisning for motorisk utvikling
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Hensikten med masteroppgaven har vært å utforske hvordan kroppsøvingslærere tilrettelegger kroppsøvingsundervisningen med å utvikle elevers motoriske kompetanse. For å undersøke dette spørsmålet er det brukt kvalitativt forskningsintervju som metode, gjennom semi-strukturerte individuelle intervjuer. Fem kroppsøvingslærere som jobber på barneskole, har delt sin innsikt i deres tilnærminger til å ... -
En lærer å svømme innendørs, men drukner utendørs: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres forståelse av begrepene svømmedyktig og vannkompetanse, og hvordan de kommer til syne i undervisning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Forskningen i dette masterprosjektet er gjort med en kvalitativ tilnærming. Det er gjennomført fokusgruppeintervju med 6 lærere, hvor målet har vært å få innsyn i deres forståelse rundt begrepene svømmedyktig og vannkompetanse, samt hvordan disse begrepene kommer til syne i deres undervisning og i planlegging av undervisning. Lærernes forståelse av begrepet svømmedyktig varierte. Noen argumenterte ... -
Inkludering eller assimilering?: En kvalitativ studie om tilpasninger i læringsmiljøet for flerspråklige elever på 1. trinn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne studien har som formål å undersøke hvordan tre lærere på 1. trinn tilpasser læringsmiljøet for flerspråklige elever. Med ønske om å løfte frem lærernes praksis, erfaringer og holdninger tar studien utgangspunkt i en kvalitativ metode og en mikroetnografisk tilnærming. Datamaterialet er samlet inn gjennom to uker feltarbeid ved to skoler i ulike kommuner. Dette består av i to intervjusamtaler ... -
Demokratisk deltakelse i samfunnsfag
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne masteroppgaven handler om demokratiopplæring i samfunnsfag. Formålet med studien er å undersøke hvordan samfunnsfagslærere på ungdomskolen underviser og tenker rundt det å forberede elever på å delta demokratisk. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan vektlegger et utvalg samfunnsfaglærere på ungdomsskolen det å motivere elevene til demokratisk deltakelse? For å besvare ... -
«Jeg hadde tatt imot maten om jeg hadde vært fange!» En kvantitativ undersøkelse om bruk av tegneserie og utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinn.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)I denne masteroppgaven har jeg sett på om bruk av tegneserie kan være med på å utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinnet. Problemstillingen for oppgaven er: I hvilken grad kan tegneserie brukes til å utvikle historisk empati hos elever på ungdomstrinnet. For å kunne svare på problemstillingen har jeg følgende forskningsspørsmål: Hvordan kan man måle historisk empati blant elever ... -
Eksternalisert atferd i skolehverdagen - En kvalitativ studie av læreres empiriske forebygging og håndtering av eksternalisert atferd i skolehverdagen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)Eksternalisert atferd beskrives som et av skolehverdagens største utfordringer, og innvirker negativt på klassens lærings- og psykososiale miljø. Å inneha en kompetanse om hvilke tiltak lærere opplever som effektive i forebyggingen og håndteringen av problematferd og atferdsvansker kan være essensielt for å redusere prevalensen av fenomenet og forhindre en videre negativ utvikling. Gjennom en ... -
«Tidlig identifisering av autismespekterforstyrrelser – En kvantitativ studie av forholdet mellom foreldrenes bekymring, barnehagens bekymring og typiske kjennetegn som er mest predikerende for en autismediagnose.»
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Bakgrunn og forskningsspørsmål Bakgrunnen for denne studien var å belyse viktigheten av tidlig identifisering av autisme. Problemstillingen for denne mastergradsoppgaven ble som følger: «Hvorfor er tidlig identifisering avgjørende for barn med autisme?» For å prøve å kaste lys over viktigheten av tidlig identifisering av ASD og for å belyse problemstillingen ytterligere ble følgende ... -
Norsk som estetisk fag En læreverksanalyse av elevoppgaver i læreverket Salto for 5. trinn for å utforske norskfagets estetiske mulighetsrom
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-13)Utdanningspolitikken og Fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017) legger stor vekt på estetiske læringsprosesser og metoder som en integrert del av elevenes dybdelæring, og for å støtte deres kognitive, praktiske, sosiale og emosjonelle utvikling gjennom skapende og kreative aktiviteter. Imidlertid reflekterer ikke kompetansemålene i norsk etter 7. trinn denne vektleggingen av estetiske arbeidsmetoder ... -
Validering av kartleggingsverktøyet Dyslexia Marker Test for Children (Dysmate-C).
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Forskning har vist at det er en mangel på standardiserte og normerte kartleggingsverktøy av god kvalitet (Andresen & Monsrud, 2022; Arnesen et al., 2019). Denne studien har undersøkt om screeningtesten til Dyslexia Marker test for Children (Dysmate-C) er et presist kartleggingsverktøy for å identifisere barn i risiko for å utvikle lese- og skrivevansker. Studien har basert seg på data hentet fra ... -
Tiltak for elever som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-13)Forskning viser at det kan være vanskelig å sette inn tidlige tiltak til de elevene som viser utfordring i lese- og skriveopplæringen. Jeg ønsket derfor i denne masteravhandlingen å undersøke hvilke tiltak som iverksettes for de elevene som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen. Fra et spesialpedagogisk perspektiv ønsket jeg å undersøke hvordan løfte de elevene som trenger ekstra ... -
Systemarbeid i barnehagen: En kvalitativ studie av PP-rådgivernes perspektiver og erfaringer
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske betydningen av systemrettet arbeid for å fremme en mer inkluderende barnehage, sett gjennom PP-rådgiveres perspektiv. Ved å gjennomføre kvalitative intervjuer med PP-rådgivere, har studien undersøkt deres erfaringer, perspektiver og praksis tilknyttet systemrettet arbeid. Analyse av dataene avdekker flere sentrale funn. Først og frems viser funnene at ... -
Skal ikke yrkesfagelevene lære mer enn det de trenger for å være arbeidstakere?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Læreplanverket er det nasjonale styringsdokumentet for grunnopplæringen i Norge. Det gjenspeiler verdier og behov i samfunnet, og hvilke ønsker vi har for den enkelte elevs utvikling. Skolens doble samfunnsmandat er definert i opplæringsloven, og legger føringer på innholdet i læreplanene. Med en overordnet del og tverrfaglige tema som følger alle fag og trinn, skal læreplanen fungere som en enhet. ... -
Lærernes arbeid med elevenes motivasjon i kroppsøving; En kvalitativ studie om hvordan lærere arbeider med elevenes motivasjon i kroppsøvingsundervisningen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Hensikten med forskningsprosjektet har vært å skaffe et innblikk i hvordan seks ulike kroppsøvingslærere arbeider med elevenes motivasjon i kroppsøvingsundervisningen. For å samle inn data har forskningsprosjektet hatt en kvalitativ tilnærming og det har blitt gjennomført seks semi-strukturerte intervju. Dataene som intervjuene genererte ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Videre har ... -
Barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser i skole- og hverdagslivet - Et foreldreperspektiv
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-12)Det er svært mange barn, rundt 7%, tilsvarende to elever i hver klasse på 30 elever, som har utfordringer med å lære seg språket uten at det finnes en tilsynelatende årsaksforklaring (Kuiack & Archibald, 2019). Disse barna kan ha diagnosen «utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD)» (Bishop et al., 2017). I denne studien har jeg undersøkt temaet utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD), der jeg ...