Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 7966
-
Managing Sámi culture-based tourist experiences in northern Fennoscandia: A case study about working in Indigenous tourism
(Master thesis, 2025)This exploratory research aims to understand what is needed to bring Sámi culture-based tourist experiences in northern Fennoscandia to a success, seen from a managerial point of view. It does so by identifying the different internal and external experience components that require management by the experience hosts to ensure goal attainment, how these components interact, as well as the context in ... -
Universell utforming i Tromsø for personer med nedsatt bevegelse
(Master thesis, 2025)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan rullestolbrukere opplever universell utforming i Tromsø. Problemstillingen lyder: Hvordan opplever rullestolbrukere universell utforming i Tromsø? For å belyse dette ble følgende forskningsspørsmål stilt: Hvordan opplever rullestolbrukere tilgjengeligheten i Tromsø? Hvilke barrierer og muligheter beskriver de i møte med offentlige ... -
Fysisk aktivitet og inkludering i barnehagen: Hvordan tilrettelegger barnehagen for barn med utviklingshemning i fysisk aktivitet?
(Master thesis, 2025)I denne masteroppgaven har formålet vært å se på inkludering av barn med utviklingshemning i fysisk aktivitet. Det er da sett på hvordan barnehagen tilrettelegger for dette. Problemstillingen i masteroppgaven har vært: Hvordan tilrettelegger man i barnehagen for å inkludere barn med utviklingshemming i fysisk aktivitet? I masteroppgaven er det benyttet kvalitativ metode og en fenomenologisk ... -
"Hvorfor lo alle nå?"
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative undersøkelsen forsker gjennom fagpersoners forståelse og erfaringer på hvordan et hørselstap påvirker barn og unges psykiske helse. Analysen avdekker flere sentrale funn. Funnene antyder at hørselstap gir betydelige utfordringer, både når det gjelder kommunikasjon og sosial inkludering. Videre viser funn at mange barn med hørselstap strever med å bli inkludert i utdannings- og ... -
Elevposisjoner - En kvalitativ casestudie av elevers posisjonering
(Master thesis, 2025)I dette mastergradsprosjektet har jeg studert følgende problemstilling: Hvilke posisjoner tar elever på 5.trinn i arbeid med problemløsningsoppgaver i små grupper i matematikk? Undersøkelsen bygger på teori og tidligere forskning knyttet til samarbeid, posisjonering, matematisk forståelse og problemløsning. For å belyse problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie. Datainnsamlingen ... -
Pupils` oral participation in the English subject
(Master thesis, 2025)Sammendrag Selv om mange elever velger å delta i muntlig engelsk i engelskfaget på skolen, er det noen elever som ikke deltar i det hele tatt, eller som deltar, men ikke i det språket det gjeld. Å forstå hvilke faktorer som fremmer muntlig deltakelse blant elever kan være nyttig for engelsklærere, slik at de kan videreutvikle elevenes muntlige ferdigheter. Hovedmålet med denne kvalitative studien ... -
De ville ikke ha meg på den skolen fordi jeg kom for mye for sent- Elevers opplevelse av inkludering i ordinær og alternativ skole
(Master thesis, 2025)Overordnet del i læreplan for kunnskapsløftet (Kunnskapsdepartementet, 2017) redegjør for at skolen skal legge til rette for læring for alle elever slik at de opplever motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring. For å skape dette må det finnes et bredt spekter av læringsaktiviteter og ressurser. Denne masteroppgaven omhandler elever som ikke opplever faglig- og/eller sosial tilhørighet i den ... -
Avdekking av utviklingsmessige språkforstyrrelser hos barn i montessoribarnehagen og tilrettelegging for overgang til montessoriskolen.
(Master thesis, 2025)Maria Montessori forsket tidlig på 1900-tallet på barnets naturlige fysiske og psykiske utvikling. Hennes mangeårige observasjoner og forskning ledet frem montessoripedagogikken. Montessoripedagogikken er tilrettelagt for de ulike utviklingstrinnene til barna og læringsmiljøet i montessoribarnehager og montessoriskoler skal imøtekomme barnas behov for motorisk utvikling, imens det didaktiske materiellet ... -
Hvorfor klarer ikke jeg? - En kvalitativ studie av sosial sårbarhet og emosjonelle utfordringer hos jenter med ADHD i ungdomsårene - i en skolekontekst
(Master thesis, 2025)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker hvilke sosiale og emosjonelle utfordringer jenter med ADHD står overfor i ungdomsårene, og hvordan disse kommer til uttrykk i skolehverdagen. Studien bygger på kvalitative dybdeintervjuer med tre unge kvinner diagnostisert med ADHD, og belyser deres erfaringer med å vokse opp med en usynlig og ofte misforstått vanske. Funnene viser at jentene i stor grad ... -
The Pastoral in William Wordsworth and James Schuyler
(Master thesis, 2025)This master’s thesis aims to explore the representation of pastoral in the selected poems of William Wordsworth and James Schuyler who belong to two different time periods and literary movements. Through analyzing their ten poems (five each), I will find out how the representation of pastoral and the human-nature relationship were different in those two different periods and how this relationship ... -
The Use of Gender Information in Second Language Pronoun Resolution The Role of L1, Working Memory, and Distance
(Master thesis, 2025)Abstract Aims and Objectives: This thesis investigates how the existence or absence of gender distinctions in pronouns in the first language (L1) affects the processing of English 3rd person singular pronouns, and to what extent working memory (WM) and the distance between the antecedent and the pronoun affect this process. Methodology: In this study, L2 learners of English whose L1 has gender ... -
Terrorism or Repression? An Eclectic Analysis of Security Narratives, Human Rights, and Political Dissent under the Philippines’ Anti-Terrorism Act of 2020
(Master thesis, 2025)This thesis critically examines the Philippine Anti-Terrorism Act of 2020 (ATA), addressing how counterterrorism legislation can transform from a security measure into an instrument of political repression. Employing an analytical eclectic approach that integrates Realism, Liberalism informed by international human rights law, Critical Terrorism Studies (CTS), and Peace and Conflict Studies (PCS), ... -
Hinduisme på skjerm : En religionsdidaktisk analyse av digitale læringsressurser
(Master thesis, 2025)Hovedspørsmålet i denne masteroppgava er hvordan hinduisme framstilles i de digitale læringsressursene til Cappelen Damm (CDU) og Gyldendal (Horisonter). Begge disse digitale læringsressursene brukes i den norske skolen. Fokuset for denne oppgava er læringsstoffet som er basert for ungdomsskoletrinnene. Gjennom en digital dokumentanalyse vil jeg belyse framstillingene av hinduisme i de digitale ... -
Gjennom deres øyne: Et kognitiv-arkeologisk blikk på den slipte bergkunsten i Nordland
(Master thesis, 2025)Denne avhandlingen utforsker hvordan teorier og perspektiver fra kognitiv arkeologi kan bidra til økt forståelse av det som ansees som Norges eldste bergkunst. I denne oppgaven fokuserer jeg på de slipte helleristninger i Nordland som dateres til eldre steinalder (9000–7000 fvt.), og vil undersøke hvordan menneskets biologi og samhandling mellom mennesker, dyr, og det materielle, påvirket fremstillingen ... -
Familiearbeid på barnevernsinstitusjoner
(Master thesis, 2025)Temaet for masterprosjektet er Familiearbeid på barnevernsinstitusjoner og problemstillingen er: Hvordan erfarer miljøterapeutene på barnevernsinstitusjoner arbeidet med oppgavene relatert til familiearbeid? Det kvalitative prosjektet er gjennomført på Bufetat omsorgsinstitusjoner i region nord med gruppeintervjuer av syv miljøterapeuter med et fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapsteoretiske ... -
«Aldri har jeg opplevd at noen roper jippi jeg er blitt IP-koordinator» Hvordan erfarer IP-koordinator sin rolleutøvelse innenfor i et spenningsfelt mellom samarbeid, ressurser og ansvar?
(Master thesis, 2025)Dette masterprosjektet undersøker hvordan IP – koordinatorer erfarer og utøver sin rolle. Prosjektet er satt inn i en sosialkonstruksjonistisk ramme og det er presentert teoretiske perspektiver på samskaping og bærekraft. Relevante forskningsbidrag har formet prosjektets kunnskapsstatus. Det er gjennomført 5 intervju med koordinatorer fra ulike steder og med ulike ansvarsgrupper, om har blitt ... -
Samhandling i skolen for ASK-språklige elever
(Master thesis, 2025)Mange elever i norsk skole har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). I tråd med prinsippet om en inkluderende skole for alle, skal ASK-språklige elever få sin opplæring i ordinære klasser. Likevel får også noen ASK-språklige elever opplæring i faste avdelinger for individuelt tilrettelagt opplæring. Denne masteroppgaven undersøker hvordan samhandling erfares for ASK-språklige ... -
Anerkjennelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2025)Denne studien har som hensikt å utforske hvordan elever med en fysisk funksjonsnedsettelse har erfart anerkjennelse i kroppsøvingsfaget. Gjennom deres refleksjoner har jeg fått innblikk i deres erfaring rundt oppfyllelse av behovet for anerkjennelse. Det teoretiske rammeverket i denne studien har hovedvekt i anerkjennelsesteorien og anvender selvbestemmelsesteorien, omsorgsetikken og tilpasset ... -
Barn som utviser mobbeatferd i barnehagen
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven omhandler hvordan arbeide systematisk med barn som utviser mobbeatferd i barnehagen. Formålet med oppgaven er å kunne bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan mobbeatferd i barnehagen kan avdekkes, stanses og forebygges. Masteroppgaven baserer seg på resultater fra fem semistrukturerte intervjuer med fem pedagogiske ledere fra ulike barnehager. Resultatene viser at sosiale ... -
En studie av skolelederes perspektiver på implementeringen av kapittel 11 i opplæringsloven, med fokus på elever med skolefaglige utfordringer, samt skolens strategier og planer for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2025)Temaet for denne masteroppgaven har vært å få en dypere forståelse av skolelederens forståelse av tilpasset opplæring knyttet til kapittel 11 i opplæringsloven. Hvordan tolker skolelederne den nye opplæringsloven? Hvilke muligheter og utfordringer ser skolelederen i implementeringen av kapittel 11 i opplæringsloven, som omhandler tilpasset opplæring for elever med skolefaglige utfordringer? Hvilke ...