Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 8015
-
Potensielt ikke farlig å drive med?
(Master thesis, 2025)I vårt masterprosjekt har vi undersøkt hvilket potensiale problem posing-oppgaver i lærebøker i matematikk på ungdomstrinnet kan ha til kognitiv tenkning, kreativitet og dybdelæring. For å undersøke dette har vi utarbeidet et rammeverk med utgangspunkt i teori fra forskningsfeltet og empiri fra lærebøkene. Gjennom rammeverket har vi fått mulighet til å se de ulike strukturene til problem posing-oppgavene ... -
Elevutviklede begreper i naturfag: Innblikk i faglige forståelser og misoppfatninger
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie gjennomført i to 9. klasser med fokus på begrepsutvikling i naturfag. Problemstillingen som ligger til grunn for studien er: På hvilken måte kan elevutviklede begreper fremheve elevenes forståelser og misoppfatninger innenfor temaet naturressurser og bærekraft? Inspirasjonen til prosjektet springer ut fra tidligere forskning av Frøyland og Remmen (2020), ... -
Mer enn fire vegger
(Master thesis, 2025)I denne masteroppgaven undersøker vi hvordan klasserommets utforming kan påvirke elevenes læring og trivsel i begynneropplæringen. Til tross for økt bevissthet rundt betydningen av lek, bevegelse og fleksible læringsmiljøer, har vi sett at mange klasserom fremdeles preges av en tradisjonell struktur med pultrekker og tavleundervisning. Dette står i kontrast til intensjonene i læreplanen. På bakgrunn ... -
Skoleledelse i praksis: Rektors arbeid med å forebygge vold i grunnskolen.
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative studien undersøker hvordan rektorer i norske grunnskoler legger til rette for å forebygge vold, med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan arbeider rektorer for å forebygge vold i grunnskoler? For å besvare problemstillingen stilles to forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår rektorer vold og forebygging av vold i grunnskolen? 2. Hvilke tilnærminger anvender rektorer for å ... -
Tankegang hos elever i sannsynlighetsregning
(Master thesis, 2025)I denne studien har jeg undersøkt tankegangen til elever når de arbeider med sannsynlighetsoppgaver i matematikk. Hensikten med dette var å forstå og se hvordan tankegangen til elever på 8.trinn fremtrer i ulike oppgaver. Studiets forskningsspørsmål er: Hva kjennetegner elevers tankegangn innen teoretisk sannsynlighet på 8.trinn ? Denne studien har tatt i bruk kvalitativ metode for datainnsamling ... -
Eksamen i norsk skriftlig hovedmål på 10. trinn - En kritisk diskursanalyse av hvilken kompetanse elevene prøves i til eksamen i norsk skriftlig hovedmål på 10. trinn
(Master thesis, 2025)Denne oppgaven utforsker eksamen i norsk skriftlig hovedmål på 10. trinn. Etter at Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble innført høsten 2020, finnes det relativt lite forskning på om eksamen i norsk skriftlig og hvilken kompetanse elevene prøves i. Jeg har benyttet kritisk diskursanalyse til å analysere eksamensoppgavene fra våren 2022 – 2024 opp mot kompetansemålene på bakgrunn av ... -
Å finne mening i kaos: Barnehagelæreres opplevelser av underbemanning og hva som driver dem videre
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hva barnehagelærere legger i fenomenet underbemanning og hva de opplever som avgjørende for å bevare mening i yrket, til tross for utfordringer. Studien tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign, hvor grunnlaget for empirien er basert på semi-strukturerte intervjuer med 5 barnehagelærere. Datamaterialet er analysert ved hjelp av refleksiv tematisk analyse, ... -
Psykisk helse i et forebyggende perspektiv: Lekens vei til sosial og emosjonell kompetanse
(Master thesis, 2025)Sammendrag Denne oppgaven tar for seg en økende negativ trend knyttet til barn og unges psykiske helse. Stress og prestasjonspress i skolen ser ut til å være en av de største faktorene som påvirker barn og unges psykiske helse negativt. Lek har hatt en variabel rolle i skolens styringsdokumenter fra Reform 97, til LK06 og frem til LK20. Etter mange års fravær, ser leken ut til å komme tilbake på ... -
Strukturkvalitet i norske og ungarske barnehager - En kvalitativ studie om hvilke strategier barnehagene velger for å organisere samhandlingene mellom personalet og barna, og hvilke påvirkninger barnehagens geografiske beliggenhet har på barnehagetilbudet
(Master thesis, 2025)Sammendrag Denne kvalitative studien utforsker barnehagekvaliteten og barnehagestrukturen i følgende to land: Norge og Ungarn. I denne oppgaven tar jeg opp kvalitetsproblematikken som gjelder begge land i form av mangel på kvalifiserte ansatte, og undersøker forskjeller på organisasjonsstrukturer. Problemstillingen «Hvordan barnehagestrukturen påvirker det pedagogiske tilbudet i norske og ungarske ... -
Inkludering i skolen: Base som opplæringsarena?
(Master thesis, 2025)Sammendrag Å genuint få oppleve å være en del av et fellesskap er grunnleggende for alle mennesker, og vil gi en følelse av å være inkludert. I skolen i dag legges det stor vekt på at opplæringen skal tilpasses alle elevers behov og at alle elever skal være inkludert, helst i det generelle opplæringstilbudet. Samtidig er det ikke alle elever som klarer å finne sin plass i klasserommet, selv om det ... -
Hvordan jobber barnehagen med tidlig tilknytning hos de yngste barna, både i tilvenningen og i tiden etter
(Master thesis, 2025)I denne masteroppgaven ønsker jeg å se nærmere på hvordan barnehagene jobber med tidlig tilknytning hos de yngste barna, både i tilvenningsperioden og i tiden etter. For å få et mer nyansert bilde ønsket jeg å ta med foreldrenes perspektiv og opplevelse av tilvenningsperioden. Det teoretiske rammeverket for min masteroppgave er klassisk tilknytningsteori som Bowlby og Stern. Men har også tatt med ... -
"Han spurte ikke hva som var galt med meg, men heller hva jeg trengte for å få det bedre"
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan unge voksne med ADHD opplevde lærer-elev-relasjonen i småskolen, og hva deres erfaringer kan bidra med av innsikt for dagens skole. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan opplevde tidligere elever med ADHD relasjonen til lærerne i skolen?» Studien har en kvalitativ tilnærming og bygger på intervjuer med tre informanter, som danner grunnlaget ... -
DragonBox i begynneropplæringen En kvalitativ studie av hvordan lærere og elever erfarer bruk av et digitalt og analogt læremiddel i matematikk på 2. trinn
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan DragonBox, et læremiddel i matematikk med både digitale og analoge komponenter, brukes i undervisningen på 2. trinn i grunnskolen. Målet har vært å få innsikt i hvordan lærer og elever opplever bruken av verktøyet, og hvordan det legger til rette for forståelse, tilpasning og motivasjon i matematikkopplæringen. Studien er forankret i et kvalitativt forskningsdesign, ... -
Differensiert undervisning ved bruk av læringssentre
(Master thesis, 2025)Forskningsprosjektet er en kvalitativ kasusstudie som undersøker følgende problemstilling: Hvilke grep bruker lærerne i to klasser på 3.trinn for å praktisere planlagt differensiert undervisning ved bruk av læringssentre i matematikk begynneropplæring? Formålet med forskningsprosjektet er å kunne bidra med et forslag for å tette handlingsrommet som kommer frem gjennom kravet om tilpasset opplæring ... -
Det kan være like vondt å være stille barn som de som ikke klarer å sitte stille
(Master thesis, 2025)Sammendrag Bakgrunn Selektiv mutisme er når et barn er taus i noen situasjoner, men snakker som normalt i andre. Diagnosen er en relativt sjelden, og kan ofte bli oversett siden mange ikke vet om tilstanden. Det er derfor viktig å sette lys på tilstanden slik at barna blir oppdaget, og får den hjelpen og støtten de trenger for å komme seg ut av tausheten. Formål og problemstilling Denne ... -
En kvalitativ studie om hvordan elever som fikk ADHD diagnose i grunnskolen, opplevde at lærer-elev-relasjonen påvirket deres sosiale fungering.
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven utforsker hvordan tidligere elever, som også fikk en ADHD-diagnose i grunnskolen, opplevde og erfarte at deres relasjoner til lærere har hatt betydning opp mot sosial fungering, både da og nå. Ved å bruke en kvalitativ tilnærming, har det vært mulig å gjøre et dypdykk i erfaringene og refleksjonene til de tidligere elevene. Resultatet av studien er at relasjonen mellom lærer og ... -
Digitale verktøy i spesialundervisning: Inkludering eller ekskludering?
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan digitale verktøy påvirker inkludering og ekskludering av elever med særskilte behov i skolen. Formålet er å få innsikt i hvordan digitale verktøy kan fremme eller hindre inkludering i det spesialpedagogiske arbeidet. Studien er basert på kvalitative intervjuer med tre lærere i barneskolen (1.–7. trinn) som har erfaring med elever med særskilte behov. Oppgaven ... -
Bak fasaden av mestring. En kvalitativ studie om kamuflering av ADHD-trekk: sett fra foreldrenes perspektiv
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan foreldre til barn med ADHD erfarer og forstår barnas bruk av kamufleringsstrategier, og hvilke konsekvenser de mener dette har for barnas psykiske helse. Kamuflering er et begrep som viser til hvordan personer forsøker å skjule eller tilpasse nevrodivergente trekk i møte med sosiale krav, og er særlig kjent fra forskning på autisme. Studien inngår som en del ... -
Å studere med mobilen i hånden: En kvalitativ studie av bachelorstudenters erfaringer med mobilens påvirkning på konsentrasjon og læring under selvstudier
(Master thesis, 2025)Bruken av mobiltelefoner har blitt en integrert del av studenters hverdag, men forskning viser at mobiltelefoner også kan være en betydelig kilde til distraksjon under selvstudier. Tidligere studier peker på utfordringer knyttet til konsentrasjon, oppmerksomhet og selvregulering, spesielt i høyere utdanning. Den økende tilstedeværelsen av mobilbaserte distraksjoner reiser viktige spørsmål om hvordan ... -
Læreres erfaring og opplevelser med lærermangel i skolen
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere i norsk grunnskole erfarer og opplever lærermangel i skolen. Studien retter søkelyset mot hvordan lærermangel påvirker undervisning, klassemiljø, muligheten for tilpasset opplæring og lærerens profesjonelle handlingsrom. Problemstillingen som ligger til grunn, er: Hva er læreres erfaringer og opplevelser med lærermangel? Dette undersøkes gjennom fire ...