Viser treff 21-40 av 7448

    • I midten av kjønnsdebatten: Ei kvalitativ undersøking av samfunnsfaglærarar si oppleving av kjønnsinkongruens 

      Gandrudbakken, Mathea (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Formålet med denne masteroppgåva har vært å undersøke korleis samfunnsfaglærarar opplever møtet med temaet kjønnsinkongruens i klasserommet. På bakgrunn av spenninga den pågåande kjønnsdebatten skapar i samfunnet, og sosiale medias spreiingskraft av informasjon, har ulike haldningar, perspektiv og verdiar omkring kjønn kome tydeleg fram i søkjelyset. Ungdommars auka bruk av sosiale media har gjort ...
    • «Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka» 

      Teigen, Kine Mari Somby (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Sammendrag Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt læreres erfaringer med å undervise om samiske temaer i norsk begynneropplæring. Det finnes lite tidligere forskning på området, særlig for begynneropplæringen. Med denne oppgaven ønsker jeg å komme med et bidrag til forskningsfeltet innenfor samisk innhold i begynneropplæringen. Samisk innhold er fundamentert i samenes rett til å utvikle ...
    • Tverrfaglig prosjekt i norsk og matematikk om et samisk opphavssagn: Elevers opplevelse av prosjektarbeid om nærmiljøet og tradisjonskunnskap sett i lys av samisk pedagogikk 

      Henriksen, Birgitte Alice; Yri, Anna Dorthea (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan mellomtrinnselever ved en fådelt sjøsamisk skole har opplevd vårt egendesignede, dekoloniserende, tverrfaglige prosjektarbeid i norsk og matematikk om et lokalt samisk opphavssagn, ved bruk av samisk pedagogikk. Bakgrunnen er at samiske tema står sterkere i læreplanen LK 20 og at Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, og flere samiske forskere, ...
    • Kommunikasjon og samhandling mellom minoritetsforeldre, barn og barnehagelærere i konteksten av majoritetsstyrt barnehage 

      Ahmed, Ramlo Abdullahi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      I denne studie ble det gjort kvalitative forskningsintervju og observasjoner hvor jeg har undersøkt kommunikasjon og samhandling mellom barnehagelærere, minoritetsforeldre og barn. Observasjon ble brukt for å undersøke hvordan barnehageansatte samhandler med minoritetsspråklige barn i barnehagen. I analysen har jeg belyst språkbarrierer, morsmålsbruk i barnehagen, og utfordringer som kan oppstå ...
    • Kunstig intelligens i samfunnsfag. Bare utfordringer? 

      Davidsen, Sigurd (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Da ChatGPT, en kunstig intelligent chatbot, ble introdusert, vakte den oppsikt og debatt i skolemiljøet. Teknologien ble kritisert av rekke fagfolk, men samtidig var det enkelte som kunne se positive sider med utviklingen. Denne masteroppgaven utforsker hvordan et utvalg samfunnsfagslærere forholder seg til denne teknologien og hvordan den påvirker deres undervisning og vurderingspraksis. Dermed er ...
    • Innføring av samarbeidslæring på 3. og 4. trinn i kroppsøving 

      Stavdal, Thomas Alexander (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Sammendrag: Hensikten med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan innføringen av samarbeidslæring fungerer på barneskolen. Tidligere forskning på kroppsøvingsfaget indikerer at læreres undervisningspraksis i stor grad er preget av instruksjonsmetoden. I tråd med forskningen erkjenner jeg at instruksjonsmetoden også står sentralt i min undervisningspraksis. Med sikte på å variere mine metodiske ...
    • Et sosiokulturelt perspektiv på når barn med migrasjonserfaring begynner i barnehagen 

      Hesjevik, Hanne Torgersen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Dette er en kvalitativ intervjuundersøkelse, som utforsker hvordan styrere og pedagogiske ledere kan tilrettelegge for en god oppstart og oppfølging, for barn med migrasjonserfaringer i barnehagen. Bakgrunnen for denne studien er blant annet NOU 2010:7 «Mangfold og mestring», Meld. St. 19 «Tid for lek og læring: Bedre innhold i barnehagen» (2015-2017), og Meld. St. 6 «Tett på: Tidlig innsats og ...
    • Lek, kreativitet og uteskole i begynneropplæringen: En kvalitativ studie om hvordan arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole kommer til syne på et utvalg ukeplaner til 2.trinn 

      Sandør, Hanne; Fokkes, Maike (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne studien undersøker arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole og hvordan de kommer fram i et utvalg ukeplaner for 2.trinn. Analysen omfatter 12 ukeplaner fra tre strategisk utvalgte skolers 2.trinn over en fireukersperiode. Ukeplanene innholdsanalyseres gjennom fem analyseprosesser som tar for seg de tre arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole, med særlig fokus innenfor norskfaget. ...
    • Inkludering, tilhørighet og identitet: En kvalitativ undersøkelse av hvordan det er å vokse opp som norsk ungdom i dagens samfunn 

      Olsen, Ingrid Hals (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Ungdomstiden er en sårbar periode i livet. Dette er tiden for å forene barndommen med det som er i ferd med å bli en ung voksen, samtidig som en prøver å mestre de ulike utfordringene som kommer på løpende bånd. Dette er en kvalitativ studie hvor det er gjort intervju av åtte elever i videregående skole om hvordan det er å vokse opp som norsk ungdom i dagens samfunn på ulike sosiale arenaer. Den tar ...
    • Sosiale medier og ungdommers identitet 

      Eliassen, Sebastian Alfredsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan sosiale medier kan påvirke ungdommers identitet. Den belyser hvordan ungdommer utspiller sin identitet på sosiale medier. Gjennom de siste årene har det skjedd en stor digital utvikling. Med den store digitale utviklingen i samfunnet har også sosiale medier hatt sin fremvekst. Med sosiale mediers økende rolle i ungdommers liv har vi også gjennom de ...
    • «Så vi er på en måte miniforskere som skal bestemme hvordan undervannshagen skal bli?» 

      Lindberg, Celine Holten (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Som en del av den nye læreplanen har bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema det skal jobbes med i alle skolens fag, hvor målet er handlingskompetanse. Det finnes flere studier som svarer på hvorfor handlingskompetanse bør være en del av bærekraftsundervisning, men hvordan dette skal fremmes gjennom undervisningen trengs det mer forskning på. Gjennom dette masterprosjektet har jeg derfor ...
    • "Og kanskje er det nettopp det kroppsøving er, en pause fra livet" 

      Liljebakk, Caroline Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Hensikten med denne studien er å belyse hvordan kroppsøvingslærere forstår og reflekterer om psykisk helse i tråd med læreplanens inkludering av begrepet. Dette skal jeg gjøre ved å ta for meg hvordan et utvalg kroppsøvingslærere forstår og vektlegger læreplanen i kroppsøving, samt gjennom hvordan de inkluderer psykisk helse i deres kroppsøvingsundervisning. Av teori for å støtte oppgavens hovedfunn ...
    • Uteskole som intervensjon for elever med sosiale og emosjonelle vansker 

      Hansten, Ann Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Hensikten med denne masteroppgaven har vært å finne ut om uteskole kan kombineres med undervisning for elever med sosiale og emosjonelle vansker. Med tradisjonell litteraturstudie som metode, ble problemstillingen: Hvilke effekter av uteundervisning som intervensjon er beskrevet for elever med sosio-emosjonelle vansker? Fagfellevurderte artikler ble selektert etter gitte inklusjons- og ekslusjonskriterier, ...
    • Foreldres opplevelse av skolens tilrettelegging for deres barn med stort læringspotensial 

      Eliassen, Anette Sofie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne kvalitative studien omhandler elever med stort læringspotensial, og ved bruk av intervju med en fenomenologisk tilnærming ønsket jeg å få foreldres opplevelser av skolens tilrettelegging for deres barns behov. Disse elevene har i lang tid måtte klare seg selv i skolen, og det å utvikle elevens potensial har blitt sett på som elitisme. Formålet med denne studien er å belyse dette temaet gjennom ...
    • "Kan vi ikke ha mer utesvømming?" 

      Olsen, Oscar; Karde Valdermo, Vegar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Forskningsprosjektet vårt utforsker bruken av utendørsarenaen for svømmeundervisning og selvberging i havet blant elever på 7. trinn. Bakgrunnen for prosjektet er statistikk som viser at kun omtrent 50% av femteklassingene i Norge er svømmedyktige, sammenlignet med over 90% i land som Sverige og Island. Gjennom forskningsprosjektet ønsket vi å undersøke hvilke erfaringer elevene gjorde seg ved ...
    • Å snakke om kropp - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres perspektiver på kroppen 

      Strandli, Vanja (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Hensikten med denne studien er å utforske hvordan kroppsøvingslærere snakker om kropp og kroppslig læring i kroppsøvingsfaget. Gjennom deres refleksjoner og erfaringer har jeg fått et innblikk i hvilke teoretiske perspektiver de har på kroppen. Datagrunnlaget for denne studien ble utarbeidet gjennom en kvalitativ tilnærming, hvor seks kroppsøvingslærere ble intervjuet ved bruk av ...
    • Erfaringer fra kontaktlæreres møte med psykiske helseutfordringer hos elever i den videregående opplæring 

      Heggen, Madelene Cecilia (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «hvilke erfaringer har kontaktlærere i den videregående opplæring med å tilrettelegge for elever med psykiske helseutfordringer i den ordinære opplæringen?» og utforsker følgende forskningsspørsmål: 1. Hvilken rolle har kontaktlærer i møte med elever med psykiske helseutfordringer? 2. Hva vektlegger kontaktlærer i tilretteleggingen for elever med ...
    • Å bygge en fortelling: Mastergradsoppgave i norsk begynneropplæring 

      Gillund-Paulsen, Kasper (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Ved å bruke enkeltcasestudie som består av videotranskripsjon, intervju og narrativ analyse, vil jeg forsøke å svare på hvordan historiefortelling gjennom bygging av LEGO kan fremme 2. trinns elevers læring.
    • Jenter med ADHD og deres opplevde livskvalitet - En kvantitativ studie om jenters opplevde livskvalitet før og etter diagnostisering av ADHD 

      Leirbakk, June (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvantitativ undersøkelse om ADHD hos jenter og deres opplevde livskvalitet før og etter diagnostisering. Innsamling av datamaterialet ble gjort gjennom bruk av kvantitativ metode i form av en spørreundersøkelse. Datamaterialet er basert på N=400 jenter og kvinner med ADHD. Det ble benyttet deskriptiv statistikk, frekvensanalyser og prosentfordeling, og korrelasjonsanalyser. ...
    • Motorisk utvikling i kroppsøvingsundervisning: En kvalitativ studie om tilrettelegging av undervisning for motorisk utvikling 

      Kristoffersen, Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Hensikten med masteroppgaven har vært å utforske hvordan kroppsøvingslærere tilrettelegger kroppsøvingsundervisningen med å utvikle elevers motoriske kompetanse. For å undersøke dette spørsmålet er det brukt kvalitativt forskningsintervju som metode, gjennom semi-strukturerte individuelle intervjuer. Fem kroppsøvingslærere som jobber på barneskole, har delt sin innsikt i deres tilnærminger til å ...