Tankegang hos elever i sannsynlighetsregning
Forfatter
Pedersen, Ane Kristine ØinesSammendrag
I denne studien har jeg undersøkt tankegangen til elever når de arbeider med sannsynlighetsoppgaver i matematikk. Hensikten med dette var å forstå og se hvordan tankegangen til elever på 8.trinn fremtrer i ulike oppgaver. Studiets forskningsspørsmål er: Hva kjennetegner elevers tankegangn innen teoretisk sannsynlighet på 8.trinn ?
Denne studien har tatt i bruk kvalitativ metode for datainnsamling i form av intervju av tre elever. Elevene som deltok besvarte åtte oppgaver som har hentet inspirasjon fra utdanningsdirektoratet sine lærerstøttendeprøver 2012. Hensikten med datainnsamlingen var å få en innsikt i hvordan elevene resonnerte og besvarte oppgavene, og om det var noen sammenheng på tvers av elevene. Analysen benyttet tematisk analyse og har tatt utgangspunkt i dual-process theory av Kahneman (2011/2012). Mitt teoretiske ståsted er et tolkningsvitenskaplig paradigme, noe som har påvirket studiens fokusområde.
Studien indikerer at tankegangen hos elever på 8.trinn er i hovedskap basert på intuitive strategier og resonnement, men avhengig av kontekst i oppgavene finnes det antydninger til analytiske og begrunnende resonnement.
Studients nøkkelord: Matematisk tankegang, intuitive og analytisk resonnement, metakognitsjon og selvregulering.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [538]