dc.contributor.advisor | Manshadi, Saeed Dehghan | |
dc.contributor.author | Pedersen, Ane Kristine Øines | |
dc.date.accessioned | 2025-07-17T08:35:18Z | |
dc.date.available | 2025-07-17T08:35:18Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | I denne studien har jeg undersøkt tankegangen til elever når de arbeider med sannsynlighetsoppgaver i matematikk. Hensikten med dette var å forstå og se hvordan tankegangen til elever på 8.trinn fremtrer i ulike oppgaver. Studiets forskningsspørsmål er: Hva kjennetegner elevers tankegangn innen teoretisk sannsynlighet på 8.trinn ?
Denne studien har tatt i bruk kvalitativ metode for datainnsamling i form av intervju av tre elever. Elevene som deltok besvarte åtte oppgaver som har hentet inspirasjon fra utdanningsdirektoratet sine lærerstøttendeprøver 2012. Hensikten med datainnsamlingen var å få en innsikt i hvordan elevene resonnerte og besvarte oppgavene, og om det var noen sammenheng på tvers av elevene. Analysen benyttet tematisk analyse og har tatt utgangspunkt i dual-process theory av Kahneman (2011/2012). Mitt teoretiske ståsted er et tolkningsvitenskaplig paradigme, noe som har påvirket studiens fokusområde.
Studien indikerer at tankegangen hos elever på 8.trinn er i hovedskap basert på intuitive strategier og resonnement, men avhengig av kontekst i oppgavene finnes det antydninger til analytiske og begrunnende resonnement.
Studients nøkkelord: Matematisk tankegang, intuitive og analytisk resonnement, metakognitsjon og selvregulering. | |
dc.description.abstract | | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37743 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7333515:64427475 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Tankegang hos elever i sannsynlighetsregning | |
dc.type | Master thesis | |