Å studere med mobilen i hånden: En kvalitativ studie av bachelorstudenters erfaringer med mobilens påvirkning på konsentrasjon og læring under selvstudier
Forfatter
Ødegård, Ane ShanSammendrag
Bruken av mobiltelefoner har blitt en integrert del av studenters hverdag, men forskning viser at mobiltelefoner også kan være en betydelig kilde til distraksjon under selvstudier. Tidligere studier peker på utfordringer knyttet til konsentrasjon, oppmerksomhet og selvregulering, spesielt i høyere utdanning. Den økende tilstedeværelsen av mobilbaserte distraksjoner reiser viktige spørsmål om hvordan studenter håndterer dette i en akademisk kontekst.
Formålet med studien er å forstå hvordan bachelorstudenter opplever mobiltelefonens rolle som distraksjon under selvstudier. Jeg søkte derfor kontakt med fem bachelorstudenter som var villige til å la seg intervjue om sine erfaringer. Studentenes opplevelser av mobilbaserte distraksjoner, deres strategier for å håndtere disse og konsekvensene for deres konsentrasjon og læringsprosess ble undersøkt gjennom individuelle semistrukturerte intervjuer. Jeg benyttet en tematisk analyseringsmetode for manuelt å analysere datamaterialet, og på bakgrunn av dette identifiserte jeg tre hovedtemaer: Avhengighet, skam og kontroll. Disse temaene gikk igjen i alle intervjuene.
Funnene ble diskutert opp mot teorier om selvregulering og behavioristisk teori, med særlig vekt på Hooked-modellen og behavioristiske mekanismer i appdesign. Studien viser blant annet at studentene opplever mobiltelefonen som en nærmest konstant fristelse, noe som utfordrer deres evne til selvregulering. Flere informanter beskrev at mobiltelefonen svekket deres evne til å opprettholde dyp konsentrasjon og at de ofte benyttet ulike strategier, som å legge bort telefonen eller bruke apper for å begrense bruken, for å motvirke distraksjonene. Likevel opplevde mange at mobilavhengighet og vaner gjorde det utfordrende å opprettholde disse strategiene over tid. Resultatene tydeliggjør behovet for økt bevissthet rundt hvordan teknologi påvirker læringsprosesser, og for tiltak som kan støtte studenters evne til konsentrasjon og selvregulering i en digital studiehverdag. The use of mobile phones has become an integrated part of students ‘daily lives, but research shows that mobile phones can also be a significant source of distraction during self-study. Previous studies highlight challenges related to concentration, attention, and self-regulation, particularly in higher education. The increasing presence of mobile-based distractions raises important questions about how students manage these in an academic context.
The aim of this study is to understand how bachelor students experience the mobile phone as a distraction during self-study. I contacted five bachelor students who were willing to be interviewed about their experiences. Their experiences of mobile-based distractions, their strategies for managing them, and the consequences for their concentration and learning processes were explored through individual semi-structured interviews. I used thematic analysis to manually analyze the data, and identified three main themes: addiction, shame, and control. These themes were present across all interviews.
The findings were analyzed through the lens of self-regulation theory and behaviorist theory, with particular emphasis on the Hooked model and behaviorist mechanisms in app design. The study shows that students perceive the mobile phone as an almost constant temptation, which challenges their ability to self-regulate. Several informants described how the phone weakened their ability to maintain deep concentration, and that they often employed various strategies – such as putting the phone away or using apps to limit usage – to counteract the distractions. However, many found that mobile dependency and habits made it difficult to sustain these strategies over time. The results highlight the need for increased awareness of how technology affects learning processes, and for measures that can support students ‘ability to concentrate and self-regulate in a digital study environment.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [538]
Copyright 2025 The Author(s)