Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 161-180 av 7559
-
Tiltak for elever som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-13)Forskning viser at det kan være vanskelig å sette inn tidlige tiltak til de elevene som viser utfordring i lese- og skriveopplæringen. Jeg ønsket derfor i denne masteravhandlingen å undersøke hvilke tiltak som iverksettes for de elevene som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen. Fra et spesialpedagogisk perspektiv ønsket jeg å undersøke hvordan løfte de elevene som trenger ekstra ... -
Systemarbeid i barnehagen: En kvalitativ studie av PP-rådgivernes perspektiver og erfaringer
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske betydningen av systemrettet arbeid for å fremme en mer inkluderende barnehage, sett gjennom PP-rådgiveres perspektiv. Ved å gjennomføre kvalitative intervjuer med PP-rådgivere, har studien undersøkt deres erfaringer, perspektiver og praksis tilknyttet systemrettet arbeid. Analyse av dataene avdekker flere sentrale funn. Først og frems viser funnene at ... -
Skal ikke yrkesfagelevene lære mer enn det de trenger for å være arbeidstakere?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Læreplanverket er det nasjonale styringsdokumentet for grunnopplæringen i Norge. Det gjenspeiler verdier og behov i samfunnet, og hvilke ønsker vi har for den enkelte elevs utvikling. Skolens doble samfunnsmandat er definert i opplæringsloven, og legger føringer på innholdet i læreplanene. Med en overordnet del og tverrfaglige tema som følger alle fag og trinn, skal læreplanen fungere som en enhet. ... -
Lærernes arbeid med elevenes motivasjon i kroppsøving; En kvalitativ studie om hvordan lærere arbeider med elevenes motivasjon i kroppsøvingsundervisningen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Hensikten med forskningsprosjektet har vært å skaffe et innblikk i hvordan seks ulike kroppsøvingslærere arbeider med elevenes motivasjon i kroppsøvingsundervisningen. For å samle inn data har forskningsprosjektet hatt en kvalitativ tilnærming og det har blitt gjennomført seks semi-strukturerte intervju. Dataene som intervjuene genererte ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Videre har ... -
Barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser i skole- og hverdagslivet - Et foreldreperspektiv
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-12)Det er svært mange barn, rundt 7%, tilsvarende to elever i hver klasse på 30 elever, som har utfordringer med å lære seg språket uten at det finnes en tilsynelatende årsaksforklaring (Kuiack & Archibald, 2019). Disse barna kan ha diagnosen «utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD)» (Bishop et al., 2017). I denne studien har jeg undersøkt temaet utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD), der jeg ... -
Inkluderende læringsmiljø for elever med ADHD
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-11)Bakgrunn: Tema i oppgaven er valgt på bakgrunn av at ADHD ansees som en av de vanligste psykiske lidelsene blant barn og unge, og en nevroutviklingsforstyrrolse som er assosiert med negative livsutfall. Dette har vekket en interesse for å finne ut av hvordan det kan tilrettelegges for disse elevene slik at de får utnyttet sitt læringspotensial, oppleve mestring og tilhørighet i et inkluderende ... -
ADHD og Livsmestring - en studie av hvordan det å leve med ADHD påvirker evne til livsmestring i et livsløpsperspektiv
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-11)Sammendrag Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan en voksenperson erfarer det å leve med ADHD påvirker evne til livsmestring. Problemstillingen er: Hvilke erfaringer har en voksenperson med å leve med ADHD diagnosen, og hvordan påvirket dette evne til livsmestring? Med utgangspunkt i problemstillingen, er det utledet to forskningsspørsmål: 1. Hvordan har skolelivserfaringene ... -
Går det bra? Elever med nedsatt hørsel og inkluderende praksis
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Dette studiet er en kvalitativ masterstudie som setter søkelyset på elever med nedsatt hørsel og inkluderende praksis. Målet med oppgaven er å undersøke hvilken type tilrettelegging elevene har mottatt, og hvilken erfaring de har gjort seg. Problemstillingen som jeg har tatt utgangspunkt i når jeg har designet mitt prosjekt er: Hvordan beskriver elever med nedsatt hørsel sin erfaring med tilrettelegging ... -
Forebygging av sosial angst på småtrinnet- En kvalitativ studie om læreres erfaringer på 1. og 2. trinn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)Temaet for denne masteravhandlingen har vært forebygging av sosial angst på småtrinnet med følgende problemstilling: «Hvordan kan grunnskolelærere forebygge sosial angst på småtrinnet?». Formålet med studien har vært å innhente kunnskap hvordan lærere arbeider med forebygging av sosial angst på småtrinnet. Slik håper jeg å bidra til mer kunnskap på forskningsfeltet rundt sosial angst, og at jeg som ... -
«Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft»
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-09)Hvordan kan overgangsobjekter bidra til at barn kan oppleve sammenheng i overgangen fra barnehage til skole, og hva definerer et godt overgangsobjekt? Formålet med dette masterprosjektet er å avdekke hvordan et overgangsobjekt kan bidra som støttende, gjennom å analysere bildeboka Bukkene Bruse begynner på skolen (2017). For å svare på hvordan boka kan fungere som overgangsobjekt tar studien ... -
Forholdet mellom vokabular og nonverbal resonnering: Er det en gjensidig påvirkning mellom dem over tid?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-08)Gjensidighetsteorien er en av flere teorier som prøver å forklare kognitiv utvikling. Den foreslår at ulike kognitive ferdigheter, som eksempelvis vokabular og nonverbal resonnering, gjensidig påvirker hverandres utvikling. Tidligere studier, noen med et tydelig spesialpedagogisk fokus, peker i ulike retninger om hvorvidt de støtter gjensidighetsteorien. Det er ikke tidligere gjort studier som ... -
Samarbeid mellom allmenn- og spesialpedagog En forsterket spesialundervisning på ungdomsskolen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-08)Masterprosjektet tar for seg en undersøkelse av begrepene samarbeid og inkludering i ungdomsskolen. Begrepene blir stadig nevnt i politiske sammenhenger, som den overordnede del av læreplanverket og kunnskapsdepartements dokumenter. Det er uklart hvordan samarbeid kan bidra til å skape en inkluderende opplæring og hvilke ansvar de ulike aktørene ved skolen har for at dette skal lykkes i praksis. ... -
Mitt valg - valgfag for motivasjon og mestring
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-30)Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan innføring av valgfag på 5-7 trinn legger til rette for at elevene skal oppleve motivasjon og mestring. Prosjektet er igangsatt for å motivere gjennom praktiske aktiviteter med høy elevmedvirkning. Prosjektet er samtidig en erkjennelse av at praktisk- og variert undervisning ikke har latt seg gjennomføre gjennom ordinær undervisning - opprettelsen av Mitt ... -
Stråler av håp: Krigstraumer og overlevelse
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)Denne mastergradsavhandlingen sikter på å undersøke den kliniske signifikansen i stressreaksjoner, akademisk underprestasjon og eksekutive funksjoner blant en gruppe skoleelever i Gaza, etter at de hadde deltatt i intervensjonsprogrammet Better Learning Program 2. Problemstillingen er dermed utformet som følgende: Er det klinisk signifikant endring i stressreaksjoner, akademisk prestasjon og ... -
Fra tradisjonell til utforskende tilnærming
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie som har som mål å utforske hvordan lærernes holdninger og oppfatninger endrer seg gjennom deltakelse i et utviklingsprosjekt. For å gjennomføre denne studien, ble jeg en del av SUM-prosjektet, hvor jeg fikk tilgang til datamateriale som var samlet inn fra lærerne som deltok i prosjektet. Dette datamaterialet besto av spørreskjemaer før ... -
Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-10-31)I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere som arbeider på ungdomstrinnet i grunnskolen i tre kommuner. Undersøkelsen har som formål å belyse hvordan det undervises for at historiebevissthet om samisk historiske tema i samfunnsfag kan aktualiseres på ungdomstrinnet. ... -
Williams syndrom og inkludering i skolen. Atferdsprofiler til Williams syndrom og inkluderingens dimensjoner.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-10-31)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å se om det er mulig å se på atferdsprofiler hos elever med Williams syndrom og knytte disse opp mot teori om inkludering. Inkludering er et viktig verdigrunnlag i Overordnet del fra Kunnskapsløftet for grunnskolen (2017), og mangfold skal anerkjennes som en ressurs. Problemstillingen blir da som følgende: «Hvordan kan atferdsprofiler hos elever med ... -
Bærekraftig utvikling i harmoni og konflikt En kritisk diskursanalyse av utvalgte samfunnsfagbøker på 8-10.trinn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)Oppgaven hadde som hovedanliggende å identifisere hvilke diskurser for bærekraftig utvikling er hegemonisk i samfunnsfagslærebøker for 8-10 trinn? Oppgaven bygger på det diskursive arbeid til Pedersen (2021) som viser at med utgangspunkt i den overordnede delen og fagplan for samfunnsfag og naturfag har grønn vekst diskurs den mest fremtreden rollen. Diskursene grønn vekst, nedvekst og rettferdighet ... -
Læreres spesialpedagogiske kompetanse - for barn med diagnosen «utviklingsmessige språkforstyrrelser»
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-10-27)Dette er en kvalitativ studie som benytter tematisk analyse som tilnærming innenfor en fenomenologisk vitenskapsteoretisk ramme. Datainnsamlingen involverte ustrukturerte forskningsintervjuer med fire lærere med ulik utdanningsbakgrunn. Studiens formål har vært å utforske læreres forståelse av barn med diagnosen utviklingsmessig språkforstyrrelse (DLD) og søker å svare på følgende problemstilling: ... -
Assistenter i spesialundervisning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-10-22)Denne mastergradsavhandlingen omhandler assistenter og deres beskrivelser av hvordan de opplever sitt arbeid med spesialundervisning i grunnskolen. Formålet med studien er å undersøke hvordan assistenter ivaretas av skoleledelse, hvilken kunnskap de har om sin stilling og hvordan de opplever de forskjellige organiseringsformene; å være assistent i klasserommet og en-til-en-undervisning utenfor ...