Omvendt undervisning i matematikk på ungdomsskolen En kvantitativ undersøkelse av hvordan undervisningsformen kan påvirke elevenes opplevelse av faget
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30250Dato
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
Omvendt undervisning har de siste årene har blitt stadig mer utbredt i norsk skole, men er likevel et område det er forsket svært lite på. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke mulige sammenhenger mellom omvendt undervisning og elevenes opplevelse av matematikkfaget og matematikkundervisningen på ungdomsskolen.
For å undersøke dette er det gjennomført en ex post facto-undersøkelse. Vinteren 2023 ble en kvantitativ spørreundersøkelse gjennomført med 95 tiendeklassinger i Troms som har hatt omvendt undervisning i matematikk hele ungdomsskolen gjennom verktøyet Campus Inkrement. Samme spørreundersøkelse ble også gjennomført med en sammenlignbar kontrollgruppe på 87 tiendeklassinger som ikke har hatt omvendt undervisning i sitt ungdomsskoleløp. Data fra denne spørreundersøkelsen er analysert gjennom relevante korrelasjonstester, faktoranalyser og regresjonsmodeller.
Resultatene fra undersøkelsen indikerer en sammenheng mellom omvendt undervisning og elevenes opplevelse av differensiering i matematikkfaget, samt en sammenheng mellom omvendt undervisning og samarbeid med andre elever og samarbeidslæring. I tillegg peker resultatene på en mulig sammenheng mellom omvendt undervisning og i hvilken grad elevene opplever leksene som nyttige og lærerike. Imidlertid indikerer resultatene også en negativ sammenheng mellom omvendt undervisning og i hvilken grad elevene opplever matematikkundervisningen som undersøkende.
Utover dette viser resultatene ingen sammenheng av betydning mellom omvendt undervisning og øvrige målte oppfatninger hos elevene. Disse oppfatningene innebefatter motivasjon til og syn på matematikkfaget, samt opplevelse av lærerstøtte, involvering og oppgaveorientering i undervisningen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: