dc.contributor.advisor | Øie, Vibeke | |
dc.contributor.author | Tårnes, Tora-Kristine | |
dc.date.accessioned | 2023-08-24T05:47:14Z | |
dc.date.available | 2023-08-24T05:47:14Z | |
dc.date.issued | 2023-05-12 | en |
dc.description.abstract | Prosjektet har sin grobunn i inspirasjon fra blant annet Svenkerud (2013) sin undersøkelse av
elevsynspunkter på opplæring i muntlige ferdigheter. Funn som presenteres i Svenkeruds
artikkel, motiverte meg til å gjøre nærmere undersøkelser om hva som foregår i norske
klasserom. Jeg fikk kunnskap om blant annet forekomsten av muntlige arbeidsformer
gjennom tidligere forskning på feltet, noe som resulterte i et ønske om å prøve ut en
arbeidsform som fremsto som lite representert i norske klasserom. Debatt er en arbeidsform
som tilsynelatende virker oversett, til forskjell fra elevfremføringer som ser ut til å ha en
hyppig forekomst. Det ble derfor gjort et valg om å gjennomføre et undervisningsopplegg
med debatt som arbeidsform, som skulle være utgangspunkt for prosjektet. Elevsynspunkter
kan anses å være sentral i veien mot å finne gode undervisningsmåter på et nasjonalt nivå, noe
som er bakgrunnen for at elevperspektivet belyses i denne avhandlingen.
Masteravhandlingens tema er muntlighet i norskfaget, der det gjøres en kvalitativ
undersøkelse av et utvalg ungdomsskoleelevers opplevelser av et undervisningsopplegg med
debatt som arbeidsform. Informasjon om fem utvalgte elevers opplevelser av
undervisningsøktene, innhentes gjennom fem individuelle semistrukturerte intervjuer.
Funnene i avhandlingen viser at flere elever hadde positive opplevelser som kunne knyttes til
blant annet økt læringsutbytte, muligheten til å samhandle med andre samt relevans mellom
forarbeid og sluttprodukt. Andre funn i avhandlingen, kan illustrere negative opplevelser
knyttet til disponibel tid og begrenset begrepsforståelse. Selv om dette kan fremstå som
negative opplevelser hos elevene, er det likevel positive funn som kan bidra til å øke
bevissthet på valg en tar i arbeidet med oppøvelse av elevenes muntlige kompetanse.
Ved å undersøke og belyse et utvalg elevers opplevelser av et undervisningsopplegg med
debatt som arbeidsform, ønsker jeg å bidra til å motivere andre lærere til å vie debatt mer
fokus i undervisningen. Samtidig er formålet med denne masterbesvarelsen å bidra til
utvikling av kunnskap om muntlighet i klasserommet. Hver byggestein teller, og mer
kunnskap kan bidra til nye idéer, økt bevissthet og utjevning av forskjeller i skolen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30259 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Muntlighet i norskfaget: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg ungdomsskoleelevers opplevelser av et undervisningsopplegg med debatt som arbeidsform. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |