Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØie, Vibeke
dc.contributor.authorTårnes, Tora-Kristine
dc.date.accessioned2023-08-24T05:47:14Z
dc.date.available2023-08-24T05:47:14Z
dc.date.issued2023-05-12en
dc.description.abstractProsjektet har sin grobunn i inspirasjon fra blant annet Svenkerud (2013) sin undersøkelse av elevsynspunkter på opplæring i muntlige ferdigheter. Funn som presenteres i Svenkeruds artikkel, motiverte meg til å gjøre nærmere undersøkelser om hva som foregår i norske klasserom. Jeg fikk kunnskap om blant annet forekomsten av muntlige arbeidsformer gjennom tidligere forskning på feltet, noe som resulterte i et ønske om å prøve ut en arbeidsform som fremsto som lite representert i norske klasserom. Debatt er en arbeidsform som tilsynelatende virker oversett, til forskjell fra elevfremføringer som ser ut til å ha en hyppig forekomst. Det ble derfor gjort et valg om å gjennomføre et undervisningsopplegg med debatt som arbeidsform, som skulle være utgangspunkt for prosjektet. Elevsynspunkter kan anses å være sentral i veien mot å finne gode undervisningsmåter på et nasjonalt nivå, noe som er bakgrunnen for at elevperspektivet belyses i denne avhandlingen. Masteravhandlingens tema er muntlighet i norskfaget, der det gjøres en kvalitativ undersøkelse av et utvalg ungdomsskoleelevers opplevelser av et undervisningsopplegg med debatt som arbeidsform. Informasjon om fem utvalgte elevers opplevelser av undervisningsøktene, innhentes gjennom fem individuelle semistrukturerte intervjuer. Funnene i avhandlingen viser at flere elever hadde positive opplevelser som kunne knyttes til blant annet økt læringsutbytte, muligheten til å samhandle med andre samt relevans mellom forarbeid og sluttprodukt. Andre funn i avhandlingen, kan illustrere negative opplevelser knyttet til disponibel tid og begrenset begrepsforståelse. Selv om dette kan fremstå som negative opplevelser hos elevene, er det likevel positive funn som kan bidra til å øke bevissthet på valg en tar i arbeidet med oppøvelse av elevenes muntlige kompetanse. Ved å undersøke og belyse et utvalg elevers opplevelser av et undervisningsopplegg med debatt som arbeidsform, ønsker jeg å bidra til å motivere andre lærere til å vie debatt mer fokus i undervisningen. Samtidig er formålet med denne masterbesvarelsen å bidra til utvikling av kunnskap om muntlighet i klasserommet. Hver byggestein teller, og mer kunnskap kan bidra til nye idéer, økt bevissthet og utjevning av forskjeller i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30259
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleMuntlighet i norskfaget: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg ungdomsskoleelevers opplevelser av et undervisningsopplegg med debatt som arbeidsform.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)