dc.contributor.advisor | Guro, Moe | |
dc.contributor.author | Hansen, Simon Christoffer Moi | |
dc.date.accessioned | 2023-08-24T05:54:03Z | |
dc.date.available | 2023-08-24T05:54:03Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med tema knyttet uteskole og matematikk, hvor jeg ser på hvordan en erfaren lærer bruker metoden på mellomtrinnet. Forskningen setter søkelys på hva som gjør at denne læreren lykkes med uteskole og hvorfor hen fortsetter å ta elevene med ut for å lære matematikk. I tillegg ønsket jeg å utvide min egen kompetanse innen undervisning utenfor klasserommet da dette er en undervisningsmetode jeg selv er interessert i og ønsker å benytte meg av som nyutdannet lærer.
Gjennom en kasusstudie har jeg benyttet meg av metodene observasjon og intervju for å samle inn datamateriale som skal gi meg et grunnlag for å besvare problemstillingen. Informanten i studiet gjennomførte to undervisningsøkter utendørs, og en undervisnings økt innendørs som var etterarbeid i tilknytning til opplegget som ble utført utendørs. Datamaterialet jeg samlet inn ble analysert gjennom metoden tematisk analyse som resulterte i åtte funn.
Funnene i studien viser til hvordan lærerens egeninteresse, og i dette tilfellet friluftsliv, kan bidra til å utvikle undervisningsopplegg utendørs som gir elevene muligheten til å utforske virkelighetsnære kontekster innen matematikkfaget. Lærerens matematikkdidaktiske valg innen oppgavevalg som bygger på drøfting og tanker rundt svarene, som kombineres med at elevene selv bygger konkreter i naturen kan bidra til en utvikling av forståelse for matematikken. Det blir også beskrevet hvordan læreren bruker konkreter og erfaringer fra uteskolen i den videre opplæringen i klasserommet, og hvordan elevene får felles knutepunkter i undervisningen ved at de husker bedre hva de har gjort utendørs. Et annet viktig funn er hvordan dynamikken i elevgruppen forandres når de har matematikk utendørs. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30267 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Uteskole i matematikk - En kasusstudie som viser hvordan en erfaren lærer underviser matematikk utendørs | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |