Show simple item record

dc.contributor.advisorWang, Oskar Jensen
dc.contributor.authorHurlen, Sirianna
dc.contributor.authorBøyum, Mari
dc.date.accessioned2023-08-24T05:56:00Z
dc.date.available2023-08-24T05:56:00Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractForskningen vår er en kvalitativ studie, hvor vi har undersøkt problemstillingen implementering av undervisningsmetoden Thinking Classroom i en sjette klasse. Forskningsspørsmålene for å belyse problemstillingen vår er: 1) Hva tenker elevene om undervisningsmetoden Thinking Classroom? og 2) Hvordan har elevenes arbeid endret seg i Thinking Classroom? Vi har benyttet elementer fra aksjonsforskning og designbasert forskning. I utførelsen av forskningen vår har vi benyttet oss av observasjon, intervju og spørreskjema som metode, for å få et innblikk i hva elevene tenker, og hvordan arbeidet deres har endret seg ved å arbeide med undervisningsmetoden Thinking Classroom. Med utgangspunkt i teori har vi analysert våre data gjennom en tematisk analyse med en abduktiv tilnærming. Gjennom spørreskjema og intervju har vi funnet ut at elevene likte å arbeide med problemløsingsoppgaver eller vanskelige oppgaver som de må bruke tid på, da de opplevde glede og mestring, og ble engasjert til å fortsette. Noen av elevene foretrakk å lære seg regler og formler for å kunne se nytten av matematikken. Elevene likte også å arbeide sammen med noen, slik at de kunne bygge på hverandres ideer og tanker, men noen foretrakk å arbeide alene. Elevene likte å arbeide på ikke-permanente vertikale flater, for da fikk de muligheten til å stå og bevege seg gjennom undervisningsøktene, viske bort feil, samt se på hverandres tavler. Gjennom våre observasjoner har vi bemerket oss flere endringer i elevenes arbeid fra første, til siste undervisningsøkt vi gjennomførte. Vi så en endring ved at etter hvert var det flere elever som sto igjen for å arbeide med oppgaven etter endt undervisning. Dette gikk igjen i at samarbeidet på gruppen ble bedre, ved at de pratet mer faglig og delte ideer. Videre så vi også en endring ved at det var få elever som satt seg underveis, kontra første undervisningsøkt. Vi så også at det ble en større aksept rundt det å snike på hverandre, samt en progresjon av rullering av tusj innad i gruppene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30269
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleTenk utenfor stolen: Implementering av Thinking Classroomen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)