dc.description.abstract | Denne masteravhandlingen er en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse med formål om å undersøke om det er sammenheng mellom elevers opplevelse av egen motivasjon og deres eksponering for utforskende matematikkundervisning. I tillegg undersøkte også studien forskningsspørsmål som er relevante for studiens formål. Det teoretiske rammeverket og operasjonaliseringen av variablene som inngår i studien er hentet fra tidligere validerte studier og anerkjent teori. Gjennom spørreundersøkelse i Nettskjema har studien samlet inn data fra 349 ungdomsskoleelever fra hele landet. Spørreskjemaet stilte elevene spørsmål om deres trinn, kjønn og karakter, samt innhentet informasjon om deres motivasjon, relasjon til lærer, trivsel på skolen og deres oppfatninger om matematikk. På denne måten tok studien høyde for mange av de andre variablene som kan påvirke en elevs motivasjon, i tillegg til type undervisning. Den innhentede dataen ble så analysert på forskjellige måter, for å besvare forskningsspørsmålene, og til slutt studiens formål. Her inngikk alt fra enkel deskriptiv statistikk og korrelasjonsanalyser, til avanserte stegvise regresjonsanalyser, med alle variablene involvert. Det viktigste funnet disse analysene belyste synes å være at det finnes sammenhenger mellom elevenes opplevelse av egen motivasjon, og deres eksponering for utforskende matematikkundervisning, dersom man ikke inkluderer flere variabler i analysene (korrelasjonsanalyser). Når alle de uavhengige variablene ble sjekket for effekt på elevens motivasjon samtidig, i regresjonsanalysene, viste det seg derimot at undervisningsmetoden elevene eksponeres for ikke nødvendigvis har avgjørende effekt for hvordan elevene opplever egen motivasjon. Disse analysene avdekket derimot at relasjon til lærer, samt elevenes oppfatninger om matematikken, er de variablene som har størst innvirkning og effekt på elevenes opplevelse av egen motivasjon. | en_US |