dc.contributor.advisor | Lødemel, Andreas Halvorsen | |
dc.contributor.advisor | Ramberg, Ingri Løkholm | |
dc.contributor.author | Mikalsen, Anita Ihlang | |
dc.contributor.author | Killi, Ingeborg Emilie | |
dc.date.accessioned | 2023-08-24T06:28:52Z | |
dc.date.available | 2023-08-24T06:28:52Z | |
dc.date.issued | 2023-05-14 | en |
dc.description.abstract | I denne studien har vi undersøkt hvordan fire utvalgte ungdomsskoleelever viser litterær kompetanse og engasjement i møte med en kognitivt utfordrende bildebok. Dette har vi gjort gjennom en kvalitativ kasusstudie, basert på elevers lesninger av bildeboka Dragen (Dahle & Nyhus, 2018). Vi støtter oss til Torell (2001, s. 377-378) sitt begrep om litterær kompetanse, som en kombinasjon av analytiske ferdigheter og evne til å relatere tekster til verden og seg selv. Tidligere studier antyder at bildebøker kan være engasjerende innslag i litteraturundervisningen (Ommundsen, 2022b). Denne muligheten for å skape engasjement, i kombinasjon med bildebokas mulighet for tilpasset opplæring, gjorde det aktuelt å se nærmere på hvordan elever med lav motivasjon for lesing og lav til middels lesekompetanse opplevde lesningen av en bildebok.
Studien er i hovedsak basert på observasjoner av litterære samtaler i undervisningen, samt intervju med elevene. For å analysere elevenes lesninger har vi tatt utgangspunkt i Nikolajevas (2010) beskrivelse av fem litterære koder. Gjennom disse kodene har vi belyst hvordan elevene skaper mening av Dragen, og hvordan denne meningsskapingen er uttrykk for elevenes litterære kompetanse. Samtlige informanter viste litterær kompetanse innenfor alle kodene. For å kunne si noe om elevenes engasjement har vi sett etter indikatorer på engasjement i undervisningen, samt refleksjoner om hvordan leseopplevelsen og de litterære samtalene kan bidra til lesemotivasjon på lang sikt. Videre har vi sett på hvilke av de litterære kodene informantene uttrykte mest engasjement og interesse for å anvende i sine lesninger. Selve bildebokundervisningen så ut til å skape engasjement. Samtidig fortalte informantene at ingen av dem så for seg å lese bildebøker på fritiden. Elevene viste ulik grad av engasjement og tolkningskompetanse innenfor de ulike litterære kodene.
Studien viser at en kognitivt utfordrende bildebok som Dragen, har potensial til å skape inkluderende leseopplevelser gjennom engasjerende undervisning. Masteroppgavens tittel, Teksten sa så mye mer enn det stod, på en måte, er hentet fra intervju med en av elevene, og fremstår for oss som et treffende uttrykk for elevenes leseopplevelser. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30283 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3901 | |
dc.subject | Undervisning | en_US |
dc.subject | Ungdomsskole | en_US |
dc.subject | Norskdidaktikk | en_US |
dc.subject | Litteraturdidaktikk | en_US |
dc.subject | Lesemåter | en_US |
dc.subject | Litterær kompetanse | en_US |
dc.subject | Engasjement | en_US |
dc.subject | Bildebok | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | «Teksten sa mye mer enn det stod, på en måte» | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |