Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvivesen, Mona
dc.contributor.authorBjørkmann, Hege Christin
dc.date.accessioned2023-08-25T05:57:03Z
dc.date.available2023-08-25T05:57:03Z
dc.date.issued2023-05-11en
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å finne ut på hvilken måte alternative læringsarenaer i naturfag kan bidra til kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling hos elevene. Underveis i utdanningen har jeg fått erfare at varierte undervisningsmetoder og undervisning utenfor klasserommet, gir elevene virkelighetsnære erfaringer og forståelse for samfunnsaktuelle problemstillinger. Etter innføringen av det nye læreplanverket (LK20), har bruken av alternative læringsarenaer, kritisk tenking og bærekraftig utvikling blitt svært sentralt og relevant. Jeg har derfor valgt å la elevene besøke to aktører ulike alternative læringsarenaer, Norwegian Royal Salmon som er lakseoppdretter og Alta Laksefiskeri interessentskap som er forvalter av villaksen i Altaelva. Gjennom bruken av kvalitativ tilnærming til oppgaven har jeg samlet inn data i form av elevtekster. Undervisningen er gjennomført med en klasse på 9. trinn. For å kunne vurdere og tolke elevenes arbeid har jeg delt analysen inn i tre deler: Elevenes opplevelser på alternative læringsarenaer, bærekraftig utvikling og kritisk tenking. Til å analysere elevens evne til kritisk tenking benyttet meg av rammeverket til Sadler et al. (2007). Hovedfunnene fra oppgaven viser at alternative læringsarenaer er et godt utgangspunkt for undervisning i kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling. Elevene får med seg mange perspektiver og informasjon fra aktørene på de alternative læringsarenaene. Å benytte seg av for- og etterarbeid til besøkene er en avgjørende faktor for undervisning på alternative læringsarenaer. Studien viser også at ferdigheter som undring, stille spørsmål og vurderingsevne er noe elevene utvikler over tid. Nøkkelord: Alternative læringsarenaer, kritisk tenking, bærekraftig utvikling, sosiovitenskapelige problemstillinger, oppdrettsnæringen og villaksen_US
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis has been to figure out how outdoor science activities can contribute to critical thinking and pupils’ knowledge about sustainable development. During my education have I experienced that varied teaching methods and education outside of the classroom give the pupils realistic experiences and an understanding of sosioscientific inquiries. After the introduction of the new curricula (LK20), using outdoor science activities, critical thinking and sustainable development was very central and relevant. I have therefore chosen to let the pupils visit two firms in two different outdoor learning areas, Norwegian Royal Salmon who is salmon farmer, and Alta laksefiskeri interessentskap who is the manager of the wild salmon in the Alta River. By using a qualitative approach to the study, I collected data in the form of pupils’ texts. The project is carried out in a class in the 9th grade. In order to assess an interpret the pupil's work, I have divided the analysis into three parts: Pupils’ experience in outdoor science activities, sustainable development and critical thinking. To analyze the pupil’s ability to think critically, I used the framework of Sadler et al. (2007). My most important findings shows that outdoor science activities are a good starting point for teaching critical thinking and knowledge about sustainable development. The pupils gain many perspectives and information from the firms they visited by using outdoor science activities. Making use of pre-and post-work for the visits is a decisive factor for teaching in outdoor science activities. The study also shows that skills such as wonder, asking questions and the ability to assess are something pupils develop over time. Keywords: Outdoor science activities, critical thinking, sustainable development, sosioscientific inquiry, fish farming, wild salmonen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30337
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3905
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleAlternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfagen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)