Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKirkhaug, Rudi
dc.contributor.authorKarlsen, Marit Cathrine Lind
dc.date.accessioned2023-08-25T05:57:36Z
dc.date.available2023-08-25T05:57:36Z
dc.date.issued2023-05-12en
dc.description.abstractDe senere års skolelederforskning synes i større grad enn tidligere å ha tatt inn over seg mellomlederes viktige posisjon og rolle i skolene, og endring av ledelsesstrukturer på skolene med organisering i lederteam gjør det interessant å se nærmere på hvordan mellomlederne selv opplever jobbhverdagen og hvilke faktorer de mener har betydning for at mellomledere skal kunne ønske å søke rektorstilling. Studien bygger på kvalitativ forskning innhentet gjennom 3 fokusgruppeintervju med 10 mellomledere ansatt i grunnskolene i Tromsø kommune. Gjennom drøfting av empiri opp mot tidligere forskning og Job Demands-Resources modellen til Demerouti, Bakker, Nachreiner og Schaufeli, analyseres jobbressurser og jobbkrav/ belastninger som mellomlederne rapporterte om. Funn i oppgaven viser at urovekkende mange av de intervjuede mellomlederne melder om at de jobber langt utover arbeidstid og har vansker med å sette grenser for arbeidet sitt. Uklare rollebeskrivelser, for mange administrative oppgaver, fall i mellomlederrollens status lokalt, samt tidspress, nevnes som særlige jobbkrav/ belastninger. Autonomi i lederrollen, tilhørighet til lederteam, fleksibilitet i arbeidstid, sosial støtte fra kollegaer og gode relasjoner til elever og ansatte nevnes som tydelige jobbressurser. Når jobbkrav/belastninger blir høyere over tid enn jobbressursene, så vil ikke dette være bærekraftig i lengden, skolelederne finner seg andre jobber og rekrutteringen til skolelederstillinger synker.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30339
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3905
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectUtdanningsledelseen_US
dc.subjectMellomledelseen_US
dc.subjectJob Demands-Resourcesen_US
dc.subjectJobbressurseren_US
dc.subjectJobbkraven_US
dc.subjectJobbelastningeren_US
dc.subjectSkoleledelseen_US
dc.titlePlommen i egget, eller dritten i midten? Hvilke faktorer har betydning for at mellomledere i kommunen skal ønske å søke rektorstilling?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)