Show simple item record

dc.contributor.advisorLeming, Tove
dc.contributor.authorChristensen, Emilie Wikhaug
dc.date.accessioned2023-08-25T05:58:10Z
dc.date.available2023-08-25T05:58:10Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractBegreper er en sentral del av samfunnsfaget og for at elevene skal lære begreper må de arbeide med dem. Arbeidsmåtene som finnes i faget er mange, og ulike faktorer påvirker hvilke metoder som passer best for den gitte undervisningssituasjonen. Jeg ønsket å undersøke hvordan lærerne jobber med begrepslæring, og særlig om hvordan de forholdt seg til elever med flerspråklig bakgrunn. Problemstillingen for denne oppgaven er derfor: Hvilke didaktiske tilnærminger brukes av et utvalg samfunnsfagslærere for begrepslæring i flerspråklige klasser på ungdomstrinnet? For å svare på problemstillingen har jeg valgt et mixed method forskningsdesign hvor jeg har gjennomført en digital spørreundersøkelse av samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i to norske fylker, og gjennomført intervjuer med tre samfunnsfagslærere i disse fylkene. I spørreundersøkelsen hadde jeg som mål å undersøke hvilke undervisningsmetoder samfunnsfagslærerne bruker for begrepslæring og hvilke faktorer som kan påvirke hvilke metoder lærerne velger å bruke. I intervjuene ønsket jeg å undersøke hvorfor lærerne velger å bruke de ulike arbeidsmåtene og hvordan de vurderer om elevene har lært begrepene de har arbeidet med. Dataen analyseres og diskuteres i lys av perspektiver rundt den didaktiske relasjonsmodellen, samt ulike relevante faglige begrep. Funnene i studien min viser at lærerne gjerne forklarer begrepene muntlig når de dukker opp i undervisningen. Det å sette begrepene inn i en kontekst som elevene forstår, samt samarbeid mellom elevene, er metodene som brukes mest. Andre metoder brukes i varierende grad hos de ulike lærerne. Det er flere faktorer som påvirker hvilke metoder lærerne velger å bruke, som for eksempel lærerens forutsetninger og andre rammefaktorer. Elevenes forutsetninger påvirker også hvilke metoder lærerne velger i en varierende grad. Mange av lærerne vurderer om metodene de bruker tilrettelegger for elever med norsk som andrespråk, men mange bruker de samme metodene på hele elevgruppa. Lærerne i studien synes begreper er en viktig del av faget og dette er noe de prioriterer å arbeide med i undervisningen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30341
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3904
dc.subjectSamfunnsfagsdidaktikken_US
dc.subjectBegrepslæringen_US
dc.subjectUndervisningsmetoderen_US
dc.subjectArbeidsmåteren_US
dc.subjectDen didaktiske relasjonsmodellenen_US
dc.subjectFlerspråkligheten_US
dc.subjectNorsk som andrespråken_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.title«Det er nok ikke noe jeg sitter og lurer veldig på lenger» En studie om didaktiske tilnærminger for begrepslæring i flerspråklige klasser på ungdomstrinnet.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)