Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRamberg, Ingri Løkholm
dc.contributor.advisorBjørndal, Kristin Emilie Willumsen
dc.contributor.authorJohansen, Jenny
dc.contributor.authorJerijärvi, Oda Nilsen
dc.date.accessioned2023-08-25T06:00:36Z
dc.date.available2023-08-25T06:00:36Z
dc.date.issued2023-05-12en
dc.description.abstractTemaet for denne masteravhandlingen er hvordan man kan arbeide med livsmestring i begynneropplæringen. Problemstillingen er «Hvordan kan lærere i begynneropplæringen, gjennom litterær samtale, anvende bildeboka Sinna Mann i et livsmestringsperspektiv?». For å besvare denne har vi gjennomført en kvalitativ studie der vi har latt oss inspirere av designforskning. Studien presenterer perspektiver på livsmestring, og er basert på teori om blant annet læring, litteratur og lesing. Vi har gjennomført en bildebokanalyse av Sinna Mann av Dahle og Nyhus (2003), som handler om gutten Boj som lever i et voldelig hjem. Basert på analysen har vi utarbeidet et undervisningsopplegg som lærere kan anvende i begynneropplæringen for å arbeide med bildeboka i et livsmestringsperspektiv. Undervisningsopplegget danner grunnlaget for drøftingen sammen med det teoretiske rammeverket som blir presentert. Undervisningsopplegget fungerer som et bidrag til fagfeltet på hvordan man i praksis kan gjennomføre en litterær samtale om et tabubelagt tema i begynneropplæringen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30345
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectLER-3908en_US
dc.title"En gang blir jeg kanskje som Pappa"en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)