dc.contributor.advisor | Ramberg, Ingri Løkholm | |
dc.contributor.advisor | Bjørndal, Kristin Emilie Willumsen | |
dc.contributor.author | Johansen, Jenny | |
dc.contributor.author | Jerijärvi, Oda Nilsen | |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T06:00:36Z | |
dc.date.available | 2023-08-25T06:00:36Z | |
dc.date.issued | 2023-05-12 | en |
dc.description.abstract | Temaet for denne masteravhandlingen er hvordan man kan arbeide med livsmestring i begynneropplæringen. Problemstillingen er «Hvordan kan lærere i begynneropplæringen, gjennom litterær samtale, anvende bildeboka Sinna Mann i et livsmestringsperspektiv?». For å besvare denne har vi gjennomført en kvalitativ studie der vi har latt oss inspirere av designforskning. Studien presenterer perspektiver på livsmestring, og er basert på teori om blant annet læring, litteratur og lesing. Vi har gjennomført en bildebokanalyse av Sinna Mann av Dahle og Nyhus (2003), som handler om gutten Boj som lever i et voldelig hjem. Basert på analysen har vi utarbeidet et undervisningsopplegg som lærere kan anvende i begynneropplæringen for å arbeide med bildeboka i et livsmestringsperspektiv. Undervisningsopplegget danner grunnlaget for drøftingen sammen med det teoretiske rammeverket som blir presentert. Undervisningsopplegget fungerer som et bidrag til fagfeltet på hvordan man i praksis kan gjennomføre en litterær samtale om et tabubelagt tema i begynneropplæringen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30345 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3908 | |
dc.subject | LER-3908 | en_US |
dc.title | "En gang blir jeg kanskje som Pappa" | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |