dc.contributor.advisor | Unhjem, Astrid | |
dc.contributor.advisor | Sundelin, Marit | |
dc.contributor.author | Høidahl, Sofie Serine | |
dc.contributor.author | Maribu, Kristine | |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T06:07:34Z | |
dc.date.available | 2023-08-25T06:07:34Z | |
dc.date.issued | 2023-05-14 | en |
dc.description.abstract | Bakgrunnen for denne oppgaven er fokuset på forskningsbaserte tilnærminger til skrive- og leseopplæringen som vi har blitt presentert for gjennom lærerutdanningen, og vår opplevelse av at mange lærere støtter seg til et systematisk bokstavprogram i den første skrive- og leseopplæringen. Formålet med studien har derfor vært å undersøke og belyse hvordan man kan legge til rette for at elevene kan skrive seg til lesing fra første skoledag, samt å fremme kunnskap om dette. Med utgangspunkt i det, formulerte vi følgende problemstilling: Hvordan kan lærere legge til rette for at elevene kan skrive seg til lesing fra første skoledag?
For å svare på problemstillingen har vi valgt en kvalitativ tilnærming til forskningsfeltet med forskningsstrategien casestudie. Studien tar utgangspunkt i to erfarne læreres undervisningspraksis med å skrive seg til lesing, og vi har brukt både observasjon og intervju som datainnsamlingsmetode. Datamaterialet som ligger til grunn for denne studien ble samlet inn i løpet av høsten i en førsteklasse, og retter derfor fokus mot det tidlige arbeidet i skrive- og leseopplæringen. Vi har bearbeidet datamaterialet ved hjelp av en tematisk analyse, hvor vi kom frem til analyseområdene organisering, undervisningspraksis og lærerens tilrettelegging. Oppgavens diskusjonsdel vil ta utgangspunkt i disse analyseområdene.
Studiens resultat viser at den beste måten å legge til rette for å skrive seg til lesing fra første skoledag, er ved å ta i bruk en balansert og helhetlig tilnærming. Det gjør lærerne ved å ikke følge et fast bokstavprogram, men å heller prioritere mer tid til elevenes egen skriving og å arbeide mer systematisk med enkeltbokstaver ut ifra elevenes eget behov. På denne måten får elevene mulighet til å rette fokuset mot enkelte bokstaver, samtidig som de også får bruke bokstavene i meningsfulle skrivesammenhenger. For at dette skulle fungere best mulig, så vi at lærerne i denne studien tok i bruk en fleksibel organisering av undervisningen, gjennom å ha åpen timeplan og å jobbe temabasert. For å skape engasjement for skriving og for å skape meningsfulle og motiverende skriveoppgaver, tar lærerne i bruk skrivetrekanten og Korsgaard et al., (2011) sin modell for oppdagende skriving. Studiens resultat viser også at metoden å skrive seg til lesing bidrar til en god tilpasset opplæring, da elevene kommer til skolen med ulike erfaringer, fordi den gir muligheter for å gjøre tilpasninger på både gruppe- og individnivå. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30354 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3908 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Å skrive seg til lesing: En bedre tilpasning til elevmangfoldet? | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |