Show simple item record

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.advisorSundelin, Marit
dc.contributor.authorHøidahl, Sofie Serine
dc.contributor.authorMaribu, Kristine
dc.date.accessioned2023-08-25T06:07:34Z
dc.date.available2023-08-25T06:07:34Z
dc.date.issued2023-05-14en
dc.description.abstractBakgrunnen for denne oppgaven er fokuset på forskningsbaserte tilnærminger til skrive- og leseopplæringen som vi har blitt presentert for gjennom lærerutdanningen, og vår opplevelse av at mange lærere støtter seg til et systematisk bokstavprogram i den første skrive- og leseopplæringen. Formålet med studien har derfor vært å undersøke og belyse hvordan man kan legge til rette for at elevene kan skrive seg til lesing fra første skoledag, samt å fremme kunnskap om dette. Med utgangspunkt i det, formulerte vi følgende problemstilling: Hvordan kan lærere legge til rette for at elevene kan skrive seg til lesing fra første skoledag? For å svare på problemstillingen har vi valgt en kvalitativ tilnærming til forskningsfeltet med forskningsstrategien casestudie. Studien tar utgangspunkt i to erfarne læreres undervisningspraksis med å skrive seg til lesing, og vi har brukt både observasjon og intervju som datainnsamlingsmetode. Datamaterialet som ligger til grunn for denne studien ble samlet inn i løpet av høsten i en førsteklasse, og retter derfor fokus mot det tidlige arbeidet i skrive- og leseopplæringen. Vi har bearbeidet datamaterialet ved hjelp av en tematisk analyse, hvor vi kom frem til analyseområdene organisering, undervisningspraksis og lærerens tilrettelegging. Oppgavens diskusjonsdel vil ta utgangspunkt i disse analyseområdene. Studiens resultat viser at den beste måten å legge til rette for å skrive seg til lesing fra første skoledag, er ved å ta i bruk en balansert og helhetlig tilnærming. Det gjør lærerne ved å ikke følge et fast bokstavprogram, men å heller prioritere mer tid til elevenes egen skriving og å arbeide mer systematisk med enkeltbokstaver ut ifra elevenes eget behov. På denne måten får elevene mulighet til å rette fokuset mot enkelte bokstaver, samtidig som de også får bruke bokstavene i meningsfulle skrivesammenhenger. For at dette skulle fungere best mulig, så vi at lærerne i denne studien tok i bruk en fleksibel organisering av undervisningen, gjennom å ha åpen timeplan og å jobbe temabasert. For å skape engasjement for skriving og for å skape meningsfulle og motiverende skriveoppgaver, tar lærerne i bruk skrivetrekanten og Korsgaard et al., (2011) sin modell for oppdagende skriving. Studiens resultat viser også at metoden å skrive seg til lesing bidrar til en god tilpasset opplæring, da elevene kommer til skolen med ulike erfaringer, fordi den gir muligheter for å gjøre tilpasninger på både gruppe- og individnivå.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30354
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleÅ skrive seg til lesing: En bedre tilpasning til elevmangfoldet?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)