dc.description.abstract | Norskfaget inneholder mange dimensjoner, og norsk som estetisk fag har vist seg å bli viktig også for norsk som dannelsesfag og for elevenes opplæring generelt. Krysspresset mellom målbarhet og den unektelig viktige friheten som kommer ved danning vises tydelig i skolen, og forskere og elever etterlyser praktiske arbeidsmetoder og mindre resultatpress.
Denne masteroppgaven er en læreverksanalyse av læreboka Kontekst 8-10 Basis sine oppgavesett, der jeg har undersøkt problemstillingen «På hvilken måte legger «Kontekst 8-10 Basis» opp til bruk av skapende estetiske arbeidsmetoder i oppgavesettene?». Problemstillingen og tilhørende forskningsspørsmål er besvart ved bruk av teori og analyse av oppgavene som elevene møter i den aktuelle læreboka. Funnene viser at læreboka i noen grad legger opp til slike metoder, og at hovedvekten av disse gir elevene stor valgfrihet vedrørende produkt, sjanger og metode. Det er i tråd med subjektiverings- og frigjøringspedagogikken til blant annet Biesta (2014). Bamford & Nymoen (2008) sine funn fra klasseromsforskning peker på den positive sammenhengen mellom skapende estetiske arbeidsmetoder og elevenes motivasjon og selvfølelse, og det kan argumenteres for at et økt eksplisitt fokus på slike oppgaver vil være hensiktsmessig på veien mot fremtidens skole som skal utdanne elever for morgendagen.
Nøkkelord: norskfaget, læreverk, lærebokanalyse, arbeidsmetoder, estetiske arbeidsmetoder, dannelse, literacy, vurdering, subjektivering, skapende praksis, estetikk, frigjøringspedagogikk | en_US |