dc.contributor.advisor | Pettersen, Geir Olaf | |
dc.contributor.advisor | Dardanou, Maria | |
dc.contributor.author | Borgsø, Martine Ivarjord | |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T06:27:56Z | |
dc.date.available | 2023-08-25T06:27:56Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | en |
dc.description.abstract | Denne studien hadde som formål å undersøke lekbasert læring ut ifra lærers forståelse og erfaringer rundt begrepet i matematikkundervisning på 1. trinn. Dette ble gjort gjennom en kvalitativ kasusstudie med en fenomenologisk tilnærming. Empiri ble samlet inn gjennom intervju av fire lærere, og observasjon av to undervisningsøkter fra en av disse. Bakgrunn for valg av tema er at det er lite forskning på området, og som kommende lærer har jeg spesielt interesse for lekbasert læring.
Funnene fra denne studien viser at lærene forstår lekbasert læring som en fellesskapelig aktivitet der man enten kan ha lekende matematikk eller matematisert lek. Under fellesskapelig aktivitet trekker lærerne frem at undervisningen bygger på samhandling, samarbeid og kommunikasjon, samt medvirkning og regler. Funnene viser at lærerne hadde flere erfaringer med lekbasert læring. Lærerne ga flere begrunnelser for bruk ut fra deres erfaringer med lekbasert læring. De mente det kunne motvirke negativ atferd, holde på elevenes lærelyst og konsentrasjon, lekbasert læring blir som et grenseobjekt i overgangen, og at det bidro til erfaringsrikdom og bedre forståelse. Stikkord som lærerne hadde erfart var begrensinger som tid til planlegging og utstyr, kompetanse, akademisk press og lærers undervisningspraksis. Lærerne hadde også erfart av i gjennomføring av lekbasert læring var deres rolle viktig. Lærerne trakk frem fire ulike roller: tilrettelegger/iscenesetter, observatør og veileder, lekende lærer og oppsummerende samtale. Det som karakteriserte elevenes opplevelse i lekbasert læring, var hvorvidt de så sammenheng i overgangen og hvilken oppfatning de hadde av aktiviteten. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30364 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3908 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Læreres forståelse og erfaring med lekbasert læring i matematikk | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |