dc.contributor.advisor | Pettersen, Geir Olaf | |
dc.contributor.advisor | Stene, Camilla | |
dc.contributor.author | Lampe Hagberg, Lisa | |
dc.contributor.author | Eriksen, Anne-Rebekka | |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T06:30:23Z | |
dc.date.available | 2023-08-25T06:30:23Z | |
dc.date.issued | 2023-05-12 | en |
dc.description.abstract | Gjennom dette masterprosjektet har vi undersøkt hva det vil si å jobbe utforskende i matematikkundervisningen på 1. trinn. Utforskende matematikkundervisning har de siste årene vært aktuelt innenfor forskning i matematikkdidaktikk og har fått større plass i utdanningspolitikk og i læreplaner (Artigue & Maaß, 2013, s. 797). Ved revidering av ny læreplan, var en av de største endringene at det nå er implementert kjerneelementer i de ulike fagene. Et av kjerneelementene er utforskning og problemløsning (Kunnskapsdepartementet, 2019). I tillegg blir også verbet å utforske nevnt hyppig i kompetansemålene i LK20. Maaß og Reitz-Koncebovski (2013, s. 10) beskriver utfordringer med å endre undervisningen fra den mer tradisjonelle til utforskende. Både elever og læreren må venne seg til en ny måte å lære på og å undervise på, som kan by på utfordringer i starten.
Masteroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva vil det si å jobbe utforskende i matematikkundervisningen på 1. trinn?
For å besvare problemstillingen har vi utført en kvalitativ studie. Vi har gjennomført observasjoner av tre utforskende undervisningsøkter i en 1. klasse. Undervisningsøktene har vi har planlagt sammen med læreren, vi har intervjuet læreren på trinnet og vi har gjennomført oppgavebaserte intervju med utvalgte elever. Dette har gitt oss et innblikk i hvordan utforskende matematikkundervisning kan se ut i 1. klasse. Gjennom forskningen vår har vi kommet frem til tre funn som kan være avgjørende for å kunne gjennomføre utforskende matematikkundervisning på 1. trinn. De tre funnene er å etablere en læringskultur for utforskning, lærerens planlegging og grep under gjennomføringen av utforskende matematikkundervisning og at elevene responderer ulikt på undervisningen avhengig av oppgavetypen. Lærerens rolle ble sentral for å kunne etablere utforskning som undervisningspraksis. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30369 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3908 | |
dc.subject | LER-3908 | en_US |
dc.title | "Utforskning på 1. trinn handler mer om å etablere en kultur for utforskning, enn den faktiske utforskningen" | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |