Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHiss, Florian
dc.contributor.advisorHaugseth, Bengt
dc.contributor.authorValberg, Iselin
dc.date.accessioned2023-08-25T06:30:40Z
dc.date.available2023-08-25T06:30:40Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractDenne studien har til hensikt å belyse musikk som metode i begynneropplæringen. Formålet har vært å undersøke hvordan, i hvilket omfang og til hvilke formål lærere benytter musikk i skolen. Det har vært et særlig fokus på musikk som metode i lese- og skriveutviklingen. Studien bygger på følgende problemstilling: Hvilken rolle har musikk i begynneropplæringen, særlig i forhold til elevenes lese- og skriveutvikling? For å besvare problemstillingen er det benyttet mixed methods i form av en kvantitativ spørreundersøkelse og to kvalitative intervju. Deltakerne i spørreundersøkelsen var 137 lærere med forskjellige stillingstitler på 1.-4.trinn. Intervjuene ble gjennomført med to lærere på småtrinnet ved ulike skoler. Felles for intervjuinformantene var en musikkintegrert lærerutdanning og interesse for musikkbruk. Studiens teoretiske rammeverk er både norskfaglig og pedagogisk rettet. Norskfaglig bygger teori og litteratur opp om lese- og skriveutviklingen. Pedagogisk tar den for seg musikk som metode i begynneropplæringen. Resultatene viser at musikkbruken i begynneropplæringen er av et stort omfang, og ofte rutinedrevet med klasseledelse som et viktig formål. En diskusjon mellom læreres musikkbruk grunnet utdanning på en side, og praktisk erfaring på den andre siden, blir brukt i analysen. Metodefrihet ser ut til å ha betydning for musikkbruk, hvor de med fritidserfaringer innen musikk ser ut til å anse det som mer positivt og i større grad vurderer elevenes språklige utvikling ved musikkbruk, enn de uten. Funnene peker mot en sammenheng mellom læreres selvtillit i musikkundervisning og praktisk erfaring med musikk. Det blir konkludert at selv om musikk er en mulig metode i estetisk opplæring, ser den ikke ut til å være sentral i lese- og skriveopplæringen. Intervjuinformantene legger frem eksempler fra egen undervisning på hvordan musikkbruk kan benyttes i forbindelse med denne opplæringen. Studien argumenterer avslutningsvis for at lærerutdanningen burde ha et større musikkfokus, med praktisk, anvendbar musikkpedagogisk undervisning og konkret teoretisk undervisning om hvordan det kan benyttes som metode i lese- og skriveopplæringen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30370
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.title«Et språk er jo.. Det er jo musikk.» - Musikk som metode i lese- og skriveutviklingenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)