Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoksvold, Jan Nyquist
dc.contributor.authorMonsen, Martin Sand
dc.contributor.authorLøseth, Ard Joar
dc.date.accessioned2023-08-25T06:31:16Z
dc.date.available2023-08-25T06:31:16Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractI vårt masterprosjekt har vi studert hvordan bruken av brettspillet Carcassonne i undervisningen påvirke elevenes samarbeid og elevene læring i emnet brøk. Bakgrunnen for valget av dette temaet var en kombinasjon av vår egen interesse for spill, den økende rollen spill har fått i elevenes hverdag, den økende interessen forskere har for bruken av spill i undervisningen og kunnskapshullet som eksisterer innenfor forskningsfeltet. For å kunne studere elevenes læring og samarbeid valgte vi å benytte oss av et mixed methods design, hvor den kvantitative undersøkelsen besto av en før- og en ettertest, og de kvalitative dataene ble samlet vi inn gjennom videoobservasjon med GoPro-kamera av elevenes gruppearbeid. Den kvantitative undersøkelsen viser at funnene ikke er signifikant (p = 0.93) og at gjennomsnittet blant gruppene hadde en liten tilbakegang fra førtesten til ettertesten (- 0.19 d). Vi forventet i utgangspunktet en liten fremgang fra før- til ettertesten, men ser at det er flere faktorer som har hatt innvirkning på elevenes kompetanseøkning. På tross av resultatene så viser de kvantitative dataene at undervisningen har fungert veldig godt for 2 av de 6 gruppene. Fra de kvalitative dataene blir det tydelig at elevene oppfattet bruken av brettspillet Carcassonne i undervisningen som interessant og moro. Flere av elevene benyttet seg av sin spillkyndigheten i undervisningen og vi observerer også en situasjon hvor flow har oppstått. De kvalitative dataene viser at samarbeidet i gruppene har vært svakt, og at elevenes matematiske forkunnskaper burde fått en større plass i undervisningen, før gjennomføringen av undervisningene med brettspillet. Generelt så peker de kvalitative og kvantitative funnene at bruken av det ikke-faglig brettspillet Carcassonne har potensial. Funnene våre indikerer at noen av elevene har fått en økning i sin brøkkompetanse, hvor andre ikke har fått det. Funnene viser at dersom undervisningen skal øke elevgruppene sin matematiske kompetanse, må elevene i gruppen samarbeide og diskutere matematikk. Vi så at noen elevgrupper samarbeidet om de matematiske oppgavene, men vi fant at de fleste elevene samarbeidet kun når de spilte spillet. For at brettspillet skal ha en bedre påvirkning på elevenes samarbeid i de matematiske oppgavene, burde det vært implementert andre strukturer og retningslinjer, for å forsterke samarbeidet. Selv om prosjektet ikke har ført til den ønskede matematiske veksten blant elevene, så mener vi at prosjektet presenter ikke-faglige brettspill som er verktøy verdt å vurdere til matematisk undervisning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30372
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectMixed Methodsen_US
dc.subjectkvasieksperimenten_US
dc.subjectKasusstudieen_US
dc.subjectCarcassonneen_US
dc.subjectBrettspillen_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectBrøken_US
dc.subjectSannsynligheten_US
dc.subjectUndervisningsoppleggen_US
dc.subjectSpillen_US
dc.subjectT-testen_US
dc.subjectEffektstørrelseen_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.titleEn mixed methods studie av hvordan bruken av brettspillet Carcassonne i undervisningen kan påvirke elevenes samarbeid og elevenes læring i emnet brøken_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)