dc.contributor.advisor | Manshadi, Saeed Dehghan | |
dc.contributor.author | Sundelin, Kaisa N. | |
dc.contributor.author | Kvammen, Kristin B. | |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T06:59:34Z | |
dc.date.available | 2023-08-25T06:59:34Z | |
dc.date.issued | 2023-05-28 | en |
dc.description.abstract | Problemløsning er i dag en sentral del av læreplanen i matematikk. Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som undersøker hvordan lærere arbeider for å utvikle gode problemløsere. Studien har et særlig fokus på hvordan lærere støtter elvenes inngang til matematiske problemer. Dette innebærer hvilke grep lærere gjør for at elevene skal forstå og investere i et problem. Den sosiokulturelle læringsteorien er helt sentral for denne studien, da studien ser på læring i felleskap.
Problemstillingen belyses gjennom en casestudie lokalisert på New Zealand. Casen består av 11 lærere og en mentor i programmet: Developing Mathematical Inquery Comunities. Sammen med mentor besøkte vi 11 klasserom hvor vi gjorde observasjoner av matematikkundervisningen. Lærerne vi observerte arbeidet med å innarbeide en mer problemløsende tilnærming til undervisning i matematikk. I casen jobbet elevene alltid i fellesskap. I etterkant av observasjonene gjennomførte vi et intervju mentoren, som ga utdypende forklaringer til våre observasjoner. I analysearbeidet benyttet vi oss av en kollektiv tematisk analyse. Resultatene fra studien viser at læreren i stor grad arbeider for å styrke elevenes deltagelse i fellesskapet. Videre jobber læreren for å etablere en klasseromskultur som gir en hensiktsmessig ramme for å møte problemet. Dette arbeidet innebærer eksempelvis å prate med elevene om hvordan de skal samarbeide i grupper. Når elevene får oppgaven, gjennomgås problemet langsomt for at alle elevene skal få tilstrekkelig med tid til å ta innover seg problemets innhold. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30395 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3913 | |
dc.subject | matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | New Zealand | en_US |
dc.subject | problemløsning | en_US |
dc.subject | normer i matematikk | en_US |
dc.subject | læring i felleskap | en_US |
dc.subject | deltakelse i matematikk | en_US |
dc.subject | problemløsningsoppgaver | en_US |
dc.title | Elevens møte med matematiske problemer | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |