dc.contributor.advisor | Halvorsen Lødemel, Andreas | |
dc.contributor.author | Leiknes, Karianne | |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T11:31:46Z | |
dc.date.available | 2023-08-25T11:31:46Z | |
dc.date.issued | 2023-05-13 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne undersøkelsen var å få innsikt og vurdere leseopplæringen på Guttas Campus, en pedagogisk sommerleir for demotiverte gutter på 9. trinn. For å samle inn data deltok jeg på den to uker lange sommerleiren i 2022, der jeg utførte oppgaver som leselærer sammen med to erfarne leselærere. Det ble gjort et utvalg av tre fokuselever blant de 43 deltakende guttene. Rammen for forskningen er etnografisk metodologi og datainnsamling gjennom feltarbeid. For å forsterke datagrunnlaget fra feltarbeidet ble det gjennomført intervju med guttene samt én leselærer i forkant og etterkant av sommerleiren. Datamaterialet har blitt analysert ved hjelp av tematisk analyse.
Elevene ved Guttas Campus ble tatt ut av sin ordinære læringskontekst og fikk muligheten til å ta en ny rolle under oppholdet på sommerleiren. Elevene bodde på skolen sammen med medelever og totalt 20 voksne. Blant de voksne var det lærere, miljøterapeuter, barne- og ungdomsarbeidere og administrasjon. De hadde undervisning og organiserte aktiviteter gjennom hele dagen. Lærerne på Guttas Campus legger opp til undervisning med stor voksentetthet og fokus på gode relasjoner mellom elev-lærer og elev-elev. Trygge læringsrammer gjør at elevene tør å prøve nye ting og utfordre seg sosialt og faglig.
Jeg har i denne avhandlingen beskrevet og analysert hvordan leselærerne på Guttas Campus la opp til undervisning med fokus på mestringsopplevelser for å skape leseglede. Dette gjennom undervisning med lavt arbeidstempo og få aktivitetsskifter. Elevene fikk tid til å fordype seg i selvvalgte romaner fra et utvalg basert på elevenes egenrapporterte interesser. Lærerne tilpasset litteraturen og lesesituasjonene for at hver elev skulle føle mestring og oppnå leseglede. Fokuselevene fortalte under intervjuet at tempoet i undervisningen og muligheten til å lese litteratur sammen var positivt. I intervjuet fremkom det at de opplever at blant annet disse faktorene har økt motivasjonen og forbedret leseferdighetene deres.
Resultatene fra kartleggingsprøvene viser utvikling i lesekompetanse for alle de tre fokuselevene. Jeg opplevde at guttene ofte kom inn i en leseflyt i leseøktene. Leseundervisningens tempo ga guttene tid til å sette seg inn i en roman, og flere av guttene fullførte sitt livs første roman under oppholdet. Guttene fortalte selv at de hadde forbedret konsentrasjonsevnen under oppholdet, og at dette hjelpe dem å forbedre leseferdighetene sine. Mitt inntrykk er at guttenes økte motivasjon og konsentrasjon i arbeidet med lesing la grunnlaget for leseutviklingen som kartleggingsprøveresultatene viste.
Guttas Campus benyttet seg gjennomgående av en sportsmetafor på sommerleiren. Elevene var organisert i «lag», og jobbet på flere måter for å forbedre seg både individuelt og for lagets fellesskap. Sportsmetaforen var et motiverende grep som skapte en struktur på opplegget. Flere av elevene opplevde mestring og tilhørighet til fellesskapet, noe som kan ha bidratt til å gi resultater. Det viste seg også, kanskje overraskende, at denne gjennomgående metaforen fint lot seg kombinere med et lavere tempo enn i den ordinære skolen. Likevel drøfter denne oppgaven, med støtte i pedagogisk teori, hvordan det i seg selv kan være problematisk å basere undervisning på idrettslogikk.
Jeg har fokusert på hvordan Guttas Campus jobbet med elevene under selve sommerleiren, og sett på i hvilken grad og hvordan motivasjonen og lesekompetansen endret seg under oppholdet. Hvordan det gikk videre da elevene kom tilbake til vanlige klasserom, kan jeg dermed ikke si noe om. Denne masteroppgaven er den første publiserte forskningen på Guttas Campus. Den gir innsikt i hvordan de arbeider med lesing på sin sommerleir, og hvordan de arbeider for å motivere elevene til videre lesing og skole. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30438 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Leseopplæring ved Guttas Campus’ sommerleir | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |