Show simple item record

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.advisorNedberg, Audhild
dc.contributor.authorGoffeng, Alette Mikkelsen
dc.contributor.authorMortensen, Marthe Strifeldt
dc.date.accessioned2023-08-25T11:36:04Z
dc.date.available2023-08-25T11:36:04Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.description.abstractFormålet med studien vår har vært å innhente og utvikle kunnskap om hvordan funksjonell skriveopplæring på første trinn kan gjennomføres, og oppnå innsikt i hvilke synspunkter som ligger til grunn for denne skriveopplæringen. På denne måten håper vi å kunne bidra med kunnskap på forskningsfeltet, samtidig som vi kan utvikle oss som lærere i den første lese- og skriveopplæringen. For å belyse studiens formål har vi benyttet oss av en kvalitativ enkeltcasestudie hvor vi fulgte skriveopplæringen til en lærer med et funksjonelt syn på skriving gjennom en skoleuke. I datainnsamlingen har vi observert lærerens skrive- og leseundervisning, intervjuet denne læreren og gjennomført flere feltsamtaler med læreren og kollegaer på skolen. Vi har utforsket funksjonell skriveopplæring med grunnlag i blant annet skrivetrekanten og stillasbygging. Læreren gjennomførte rask bokstavlæring parallelt med at elevene skrev egne tekster. Slik kunne elevene på første trinn utvikle både funksjonell og formell bokstavkunnskap. Fokuset på skriveoppdragets form, innhold og formål var sentralt i elevgruppens felles aktiviteter i forkant av skrivingen. Underveis i skrivingen la læreren til rette for at elevene kunne få støtte av lærer og medelever. Læreren fokuserte også på at elevene skulle få mulighet til å vise frem tekstene sine, og på denne måten oppleve at tekster kommuniserer. Alle disse faktorene kan ses på som tegn på at skriveundervisningen i denne elevgruppen er systematisk og målrettet. Selv om funnene våre ikke er generaliserbare, vil studien kunne gi et innblikk i hvordan funksjonell skriveopplæring på første trinn kan gjennomføres – og forhåpentligvis inspirere andre førsteklasselærere til å legge mer vekt på det funksjonelle synet på skriving.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30440
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleFunksjonell skriving i begynneropplæringen. En enkeltcasestudie om et skriveopplegg på første trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)