Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThorvaldsen, Steinar
dc.contributor.authorLarsen, Johanne
dc.contributor.authorBremnes, Henrik
dc.date.accessioned2023-08-28T07:30:34Z
dc.date.available2023-08-28T07:30:34Z
dc.date.issued2023-05-11
dc.description.abstractMed innføring av fagfornyelsen i 2020 ved introduksjon til læreplan LK20, har lærere i landet måttet tilpasset undervisningen til de nye kompetansemålene læreplanen introduserte. Videre har læreplan introdusert kjerneelementer til hvert enkelt fag – det mest betydningsfulle innholdet som eleven skal lære for å kunne mestre å anvende faget. I matematikkfaget innebærer disse kjerneelementene utforsking og problemløsning, modellering og anvendelser, resonnering og argumentasjon, representasjon og kommunikasjon, abstraksjon og generalisering og matematiske kunnskapsområder. Gjennom vårt studieløp har vi fått mye kunnskap om utforsking i matematikk, samtidig som det har virket relativt fraværende under tidligere praksisperioder. Dette vekket vår interesse; hva har nyutdannede og erfarne lærere lært om undersøkende tilnærming til matematikk undervisning, bruker de det i sin egen undervisning, og hva er deres tanker om tilnærmingen? Vi har dermed valgt å ta utgangspunkt i en kvalitativ forskning i form av intervju med seks lærere på ungdomstrinnet, hvor tre av lærerne er erfarne og tre av lærerne er nyutdannet, i et forsøk på å svare: Hvilke faglige og pedagogiske perspektiver har nyutdannede og erfarne lærere når det gjelder utforskende arbeid i matematikkundervisning på ungdomstrinnet? Det vi undersøker gjennom denne studien er til hvilken grad lærere ble eksponert til undersøkende tilnærming til undervisning gjennom utdanning, til hvilken grad de bruker det selv i dag, og generelt deres tanker omkring bruk av undersøkende undervisning i matematikk. Vi har valgt å ta utgangspunkt i en fenomenologisk studie – hvor målet er å se læreres perspektiver som vi videre har analysert og tolket, og diskutert opp mot relevant teori. Gjennom funn fra denne studien, viser alle deltakere en positiv holdning til undersøkende undervisning. Videre viser studiet at blant de nyutdannede, hvor fagfornyelse ble innført mot slutten av deres studieløp, ble de i liten grad eksponert til undersøkende undervisning. Blant de erfarne lærerne, ble de kun eksponert i veldig liten grad, eller ikke i det hele tatt, til undersøkende undervisning gjennom utdanning. Samtidig, viser studiet at de erfarne lærerne bruker undersøkende undervisning i større grad enn de nyutdannede lærerne. Samtidig som lærerne ser mange styrker, opplever de også mange utfordringer med bruk av undersøkende undervisning, som diskuteres videre gjennom studien.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30453
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3913
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectUndersøkende undervisningen_US
dc.subjectTradisjonell undervisningen_US
dc.subjectErfarne lærereen_US
dc.subjectNyutdannede lærereen_US
dc.subjectRelasjonell forståelseen_US
dc.subjectInstrumentell forståelseen_US
dc.subjectDybdelæringen_US
dc.subjectOverflatelæringen_US
dc.subjectKunnskapskvartettenen_US
dc.subjectProfesjonell utviklingen_US
dc.titleUtforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmarken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)