dc.contributor.advisor | Simensen, Anita Movik | |
dc.contributor.author | Mikko, Lisa Broks | |
dc.date.accessioned | 2023-08-28T07:41:47Z | |
dc.date.available | 2023-08-28T07:41:47Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne studien har hatt som formål å beskrive ulike myter og strukturer som legger føringer for hvordan matematikkopplæringen planlegges med hensyn til tilpasset opplæring og like muligheter for alle elever. Ved å benytte posisjoneringsteori har jeg utforsket hvilke storylines som kunne identifiseres i nyutdannedes opplevelser knyttet til deres arbeid med tilpasset opplæring. Videre hvordan disse storylinene kan ha følger for elevers like muligheter i matematikkopplæringen. Det legges til grunn at ikke alle elever har like muligheter og at identitetsfaktorer som tilhører minoriteter i samfunnet gjør at elever havner i posisjoner der de ikke får like muligheter. Denne oppgaven verdsetter videre et sosiokulturelt perspektiv på like muligheter, der en relasjonell tilnærming til tilpasset opplæring står sterkt. Med bakgrunn i en slik tilnærming handler denne oppgaven om et ønske om å utvide rammene matematikkopplæringen anses å kunne være, variasjon og det å dra inn elevers kulturelle og språklige bakgrunn er viktig. De nyutdannede lærerne representerer et perspektiv på utfordringene som er interessant, de står midt mellom det teoretiske perspektivet fra studiene og de satte strukturene og kulturene i matematikkopplæringen. De har en fot inne uten å være satt i de faste strukturene og kulturene. Funnene viser at de nyutdannede lærerne har noen storylines som kan anses å ha positive implikasjoner for like muligheter, og noen som kan anses å ha negative implikasjoner for like muligheter. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30455 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3913 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | like muligheter | en_US |
dc.subject | equity | en_US |
dc.subject | matematikkopplæring | en_US |
dc.subject | posisjoneringsteori | en_US |
dc.subject | storyline | en_US |
dc.subject | kultur | en_US |
dc.subject | kritisk matematikk | en_US |
dc.subject | empowerment | en_US |
dc.subject | språk | en_US |
dc.subject | finnmark | en_US |
dc.subject | urfolkskontekst | en_US |
dc.subject | nyutdannet lærer | en_US |
dc.subject | mangfold | en_US |
dc.subject | tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | minoritetskontekst | en_US |
dc.title | Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |