Show simple item record

dc.contributor.advisorSimensen, Anita Movik
dc.contributor.authorMikko, Lisa Broks
dc.date.accessioned2023-08-28T07:41:47Z
dc.date.available2023-08-28T07:41:47Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.description.abstractDenne studien har hatt som formål å beskrive ulike myter og strukturer som legger føringer for hvordan matematikkopplæringen planlegges med hensyn til tilpasset opplæring og like muligheter for alle elever. Ved å benytte posisjoneringsteori har jeg utforsket hvilke storylines som kunne identifiseres i nyutdannedes opplevelser knyttet til deres arbeid med tilpasset opplæring. Videre hvordan disse storylinene kan ha følger for elevers like muligheter i matematikkopplæringen. Det legges til grunn at ikke alle elever har like muligheter og at identitetsfaktorer som tilhører minoriteter i samfunnet gjør at elever havner i posisjoner der de ikke får like muligheter. Denne oppgaven verdsetter videre et sosiokulturelt perspektiv på like muligheter, der en relasjonell tilnærming til tilpasset opplæring står sterkt. Med bakgrunn i en slik tilnærming handler denne oppgaven om et ønske om å utvide rammene matematikkopplæringen anses å kunne være, variasjon og det å dra inn elevers kulturelle og språklige bakgrunn er viktig. De nyutdannede lærerne representerer et perspektiv på utfordringene som er interessant, de står midt mellom det teoretiske perspektivet fra studiene og de satte strukturene og kulturene i matematikkopplæringen. De har en fot inne uten å være satt i de faste strukturene og kulturene. Funnene viser at de nyutdannede lærerne har noen storylines som kan anses å ha positive implikasjoner for like muligheter, og noen som kan anses å ha negative implikasjoner for like muligheter.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30455
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3913
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectlike muligheteren_US
dc.subjectequityen_US
dc.subjectmatematikkopplæringen_US
dc.subjectposisjoneringsteorien_US
dc.subjectstorylineen_US
dc.subjectkulturen_US
dc.subjectkritisk matematikken_US
dc.subjectempowermenten_US
dc.subjectspråken_US
dc.subjectfinnmarken_US
dc.subjecturfolkskonteksten_US
dc.subjectnyutdannet læreren_US
dc.subjectmangfolden_US
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.subjectminoritetskonteksten_US
dc.titleIdentifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)