Show simple item record

dc.contributor.advisorThyholdt, Sverre Braathen
dc.contributor.authorKlaudiussen, Isabell Kristin Pettersen
dc.date.accessioned2023-09-18T06:35:13Z
dc.date.available2023-09-18T06:35:13Z
dc.date.issued2023-05-31en
dc.description.abstractFotball er en sport med mange fans, men har over de siste tiårene blitt mer og mer preget av høye overgangssummer. Konkurranse for de beste premiene er spisset enda mer. Dermed er overganger blitt en svært viktig del av fotballhverdagen. Når en overgang blir betalt, vil jo denne fotballspilleren ha en slags estimert markedsverdi tilknyttet seg. Dermed er problemstillingen for denne forskningen: «Hvordan faktorer involvert i fotballoverganger påvirker forskjellen mellom overgangssum og markedsverdi» I denne forskningen velger vi å bruke en kvantitativ metode. Samt er data brukt i denne oppgaven klassifisert som sekundærdata. Vi dannet ut fra dette tre forskjellige modeller som skulle gi innsikt i hvordan faktorer påvirker forskjellen mellom overgangssum og markedsverdi. Dermed brukte vi regresjonsanalyse for å analysere våre faktorer i programmet R i R-studio. Ut fra resultatene av analysene gjorde vi flere interessante funn. Vi ser blant annet at økt kompetanse gjennom flere spilte ligakamper vi gi økende forskjeller på overgangssum og markedsverdi. Vi ser det samme for taktiske beslutninger vis en fotballklubb kjøper en spiss. Er den taktiske beslutningen derimot å kjøpe en høyere rangert spiller, forventer vi å se reduserende forskjeller mellom overgangssum og markedsverdi. Økonomiske fordeler ser ut til å kunne skapes med å signere spillere med kortere kontrakter og i måneden januar. Dette er fordi disse faktorene gir lavere forskjeller mellom overgangssum og markedsverdi. Når det kommer til et fotballags prestisje virker det til at Juventus er en bedre forhandler enn Chelsea, og i noen tilfeller Barcelona. Ettersom Juventus har reduserende forskjeller mellom overgangssum og markedsverdi enn de andre lagene. Derimot virker det til Bayern Munich i tilfeller er bedre forhandler enn Juventus, siden de til tider viser reduserende forskjell. Til slutt fant vi at et fotballags finansielle posisjon kan skape økende forskjeller mellom overgangssum og markedsverdi da økt tilskuertall ga høyere forskjell. Stikkord: Fotball, fotballspiller, fotballsigneringer, overgangssummer og markedsverdien_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31033
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.titleFotballsigneringeren_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)