Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Svein Ottar
dc.contributor.authorPettersen, Natalie Kristine
dc.date.accessioned2023-09-21T05:34:49Z
dc.date.available2023-09-21T05:34:49Z
dc.date.issued2023-05-30en
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å se hvordan ulike drivere påvirker kundetilfredshet og lojalitet til Tromsø Taxi, samt i hvilken grad forbrukerinvolvering modererer forholdet mellom de ulike motivasjonsbegreper og lojalitet. Det teoretiske rammeverket i oppgaven bygger på teorier om kundetilfredshet som en totalvurdering, og lojalitetsbegrep bestående av både bevist intensjonslojalitet og en mer ubevisst form for lojalitet i form av vanestyrke. Påvirkningsfaktorer som fysisk kvalitet, servicekvalitet, pris og opplevd verdi og merkekunnskap trekkes frem som sentrale drivere. Forbrukerinvolvering er tatt med som moderator mellom påvirkningsfaktorene. Datainnsamlingen til oppgaven ble utført med spørreskjema. Videre ble det utført statistiske analyser ved hjelp av SPSS, herunder: faktoranalyse, korrelasjonsanalyse og regresjonsanalyse. I denne prosessen viste det seg at tilfredshetsbegrepet var sterkt korrelert med tjenestekvalitet slik at strukturen i min begrepsmodell måtte endres noe. Resultatene viser at merkekunnskap til Tromsø Taxi har størst effekt på lojalitetsbegrepene, og fremstår som et samlebegrep på linje med merkevareverdi og lojalitet. Moderasjon av begrepsmodellen viser at pris/verdi etterfulgt av kundeservice og opplevelse av sjåfører i størst grad forklarer variasjonen i lojalitet. Lav-involverte forbrukere har en tendens til å vise ubevisst og vanestyrt lojalitet, mens høy-involverte forbrukere har en mer bevisst beslutningsprosess mot intendert lojalitet.en_US
dc.description.abstractLojalitet; vane; tilfredshet; servicekvalitet; merkekunnskap; involveringen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31123
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.subjectMarkedsføringen_US
dc.subjectMarketingen_US
dc.subjectØkonomi og administrasjonen_US
dc.subjectBusiness administrationen_US
dc.titleLojalitet til Tromsø Taxi i et mylder av tilbuden_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)