Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGullmark, Petter
dc.contributor.authorLandsverk, Ola Tobias Pauli
dc.contributor.authorHansen, Jørgen Kristoffer
dc.date.accessioned2023-09-22T05:39:06Z
dc.date.available2023-09-22T05:39:06Z
dc.date.issued2023-05-30en
dc.description.abstractI det 21. århundre vil kunnskapsarbeidere være organisasjoners viktigste ressurs. På samme tid har mennesket som en kunnskapskilde fått mindre oppmerksomhet i forskningslitteraturen. For å bidra til litteraturen på kunnskapsledelse, setter vi søkelyset på kunnskapsutvikling i hverdagen ved å følge en nedenfra-opp-tilnærming til ledelse. Formålet med masteroppgaven er å studere hvordan en totalentreprenør kan utvikle kunnskap for å dekke sitt kompetansegap og sikre konkurransedyktighet. Vi undersøker hvordan ledere kan tilrettelegge for livslang læring og kollektiv egenutvikling, med særlig vekt på hvilken rolle mellomleder har i slike kunnskapsutviklingsprosesser. Vi tror at kunnskap i organisasjoner kan påvirkes og utvikles av organisasjonskonteksten, lederen og andre nøkkelpersoner, noe vi ønsker å argumentere for kan være viktige virkemidler å forstå i praksis. Denne masteroppgaven benytter et kvalitativt design, en abduktiv forskningstilnærming og 8 informanter som grunnlaget i en enkeltcasestudie. For å svare på problemstillingen har vi valgt å benytte teorier om praksisfelleskap og distribuert ledelse. Vårt studieobjekt er et komplett entreprenørselskap i Norge. Deres produkt er energieffektiv og bærekraftig teknologi, kompetanse og infrastruktur som blant annet bidrar til å ivareta global matsikkerhet. Funnene forteller oss at læring og arbeid er to sider av samme sak. Kunnskapsutvikling skjer i hovedsak gjennom interaksjon og felles problemløsning gjennom arbeidsdagen. Lederens tilnærming til medbestemmelse, frihet under ansvar og tilgjengeliggjøring av trygge møteplasser hvor faglige diskusjoner får blomstre er sentralt for kunnskapsutvikling. Derfor foreslår vi kunnskapsutvikling heller som en innenfra-ut-prosess. Her argumenter vi for at samarbeidet mellom interessenter skaper en effekt hvor den totale nytteverdien utgjør mer enn summen av de individuelle bidragene. Skal praksisfelleskap være verdifulle trenger mellomlederen å skape samsvar mellom læringsprosessene som skjer i praksisfelleskap og arbeidsprosessene som skjer i hverdagen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31155
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectKunnskapsutviklingen_US
dc.subjectKunnskapsledelseen_US
dc.subjectDistribuert ledelseen_US
dc.subjectPraksisfelleskapen_US
dc.titleLedelse av praksisfelleskap: Hvordan mellomledere kan legge til rette for kunnskapsutvikling i hverdagen.en_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)