Teknologi og læringsmiljø
Sammendrag
Teknologi har for alvor gjort sitt inntog i norsk skole. Økt tilgjengelighet med hensyn til digitale løsninger gjør at stadig flere elever har digitale verktøy som en del av sitt læringsmateriell. Det er i flere prosjekter undersøkt bruken av teknologiske verktøy i skolen (se for eksempel Murati & Ceka, 2017; Pandya & Ávila, 2017). Studier viser at en digital skole endrer både elevrollen, lærerrollen og klasselederens rolle (se for eksempel Helleve, Almås & Bjørkelo, 2016; Labbas & El Shaban, 2013). Teknologi vil også forandre seg raskt de nærmeste årene. Elevene skal utvikle digitale ferdigheter som gjør dem i stand til å oppleve livsmestring og lykkes videre i utdanning, arbeid og samfunnsdeltakelse (Kunnskapsdepartementet, 2017a). Dette signaliserer en sterk sammenheng mellom teknologi og læringsmiljø, en sammenheng som settes i fokus i denne boken.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Olsen MH, Lekang T: Teknologi og læringsmiljø. In: Lekang T, Olsen MH. Teknologi og læringsmiljø, 2019. Universitetsforlaget p. 19-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)