ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læringsledelse gjennom strukturering av tid

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/31249
Thumbnail
Åpne
article.pdf (160.7Kb)
Akseptert manusversjon (PDF)
Dato
2020
Type
Chapter
Bokkapittel

Forfatter
Olsen, Mirjam Harkestad
Sammendrag
En sentral oppgave for en lærer er å legge til rette for at elevene skal lære, også kalt læringsledelse. Å lede læring kan beskrives med utgangspunkt i tre momenter, ifølge Rasmussen (2005): 1) etablere og holde fast på fokus på undervisningens tema og oppgaver, 2) tilrettelegge undervisningen slik at den fremstår aktiverende og målrettet og 3) fremholde klare, eksplisitte standarder for elevenes besvarelser og produkter. En fellesnevner for disse tre momentene kan sies å være struktur og forutsigbarhet. Denne forståelsen forsterkes gjennom MacBeath og Dempsters (2009) fem prinsipper for læringsledelse: 1) søkelys på læring, 2) miljø for læring, 3) dialog om læring, 4) delt lederskap og 5) delt ansvar. Mitt hovedfokus i dette kapitlet vil ligge på MacBeath og Dempsters moment om å skape et miljø for læring.
Forlag
Cappelen Damm Akademisk
Sitering
Olsen: Læringsledelse gjennom strukturering av tid. In: Olsen, Buli-Holmberg. Læringsledelse, 2020. Cappelen Damm Akademisk p. 101-121
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]
Copyright 2020 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring