ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Folkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/31326
Thumbnail
Åpne
article.pdf (367.9Kb)
Akseptert manusversjon (PDF)
Dato
2021
Type
Chapter
Bokkapittel

Forfatter
Saus, Merete; Wara, Tatiana
Sammendrag
I 2020 tråde det i kraft en ny lærerplan for skolen kalt fagfornyelsen. I den overordnede delen av læreplanen var ett av de tre nye tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring. De tverrfaglige temaene skal være gjennomgående og inkluderes i alle fag. Folkehelse og livsmestring er tema som mange lærere opplever som vanskelig å operasjonalisere i skolen. Mange fagdidaktikere opplever temaet som fremmed og vanskelig å integrere i sine respektive fag. Det har vært kritiske diskusjoner om ulike konsekvenser av innføring av folkehelse og livsmestring skolen, for eksempel om det betyr at psykisk helse skal være et eget fag i skolen (Klomsten, 2017), at det vil føre til for stor vektlegging av psykisk helse (Birgit & Gunn, 2016) og at det blir behandlet som et individuelt anliggende og knyttes for sterkt til et medisinsk paradigme (Helskog, 2019).
Forlag
Dreyer Forlag A/S
Sitering
Saus M, Wara T: Folkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen. In: Berdinesen H. Ny pedagogisk praksis. Eksempler på praksisorientert forskning i Fagfornyelsen, 2021. Dreyer Forlag A/S p. 215-238
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]
Copyright 2021 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring