dc.contributor.author | Saus, Merete | |
dc.contributor.author | Wara, Tatiana | |
dc.date.accessioned | 2023-09-29T12:53:41Z | |
dc.date.available | 2023-09-29T12:53:41Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.description.abstract | I 2020 tråde det i kraft en ny lærerplan for skolen kalt fagfornyelsen. I den overordnede delen av læreplanen var ett av de tre nye tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring. De tverrfaglige temaene skal være gjennomgående og inkluderes i alle fag. Folkehelse og livsmestring er tema som mange lærere opplever som vanskelig å operasjonalisere i skolen. Mange fagdidaktikere opplever temaet som fremmed og vanskelig å integrere i sine respektive fag. Det har vært kritiske diskusjoner om ulike konsekvenser av innføring av folkehelse og livsmestring skolen, for eksempel om det betyr at psykisk helse skal være et eget fag i skolen (Klomsten, 2017), at det vil føre til for stor vektlegging av psykisk helse (Birgit & Gunn, 2016) og at det blir behandlet som et individuelt anliggende og knyttes for sterkt til et medisinsk paradigme (Helskog, 2019). | en_US |
dc.identifier.citation | Saus M, Wara T: Folkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for
tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen. In: Berdinesen H. Ny pedagogisk praksis. Eksempler på praksisorientert forskning i Fagfornyelsen, 2021. Dreyer Forlag A/S p. 215-238 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1866785 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-8265-555-2 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31326 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dreyer Forlag A/S | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | en_US |
dc.title | Folkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for
tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen | en_US |
dc.type.version | acceptedVersion | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Bokkapittel | en_US |