ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lávvu as a teaching arena: Identification of mathematical activities

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/31398
Thumbnail
Åpne
article.pdf (3.387Mb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2022
Type
Chapter
Bokkapittel

Forfatter
Nordkild, Siv Ingrid; Fyhn, Anne Birgitte; Hætta, Ole Einar Isaksen
Sammendrag
Teachers at Guovdageaidnu lower secondary school cooperated with researchers in translating Bishop’s mathematical activities from English into North Sámi. In this paper, we conduct a investigation of how the Sámi translations of mathematical activities work, and we explore whether the suggested verbs are sufficient. The context in our study is a teaching unit in lávvu—a traditional Sámi dwelling—where the teaching was carried out by lower secondary school students. The analysis reveals that one more Sámi word is needed to fully cover the meaning of the activity ‘locating’. In addition, two Sámi words and not one, are needed to cover the meaning of the activity ‘designing’. The analysis also indicates how these translations may open an extension of Bishop’s framework in English.
Er en del av
Nordkild, S.I. (2025). Lávvu og matematikk - Samisk kultur som ressurs i inkluderende matematikkundervisning. (Doctoral thesis). https://hdl.handle.net/10037/36880
Forlag
Svensk förening för matematikdidaktisk forskning (SMDF)
Sitering
Nordkild SI, Fyhn ab, Hætta OEI: Lávvu as a teaching arena: Identification of mathematical activities. In: Nortvedt GA, Buchholtz N, Fauskanger J, Hähkiöniemi, Jessen BE, Nilsen HK, Naalsund M, Pálsdóttir G, Portaankorva-Koivisto P, Radišić J, Sigurjónsson, Viirman OL, Wernberg A. Bringing Nordic mathematics education into the future. Proceedings of Norma 20, The ninth Nordic Conference on Mathematics Education , 2022. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF p. 193-200
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [664]
Copyright 2022 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring