Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.authorOpgård, Beate
dc.date.accessioned2023-11-03T06:33:06Z
dc.date.available2023-11-03T06:33:06Z
dc.date.issued2023-05-14en
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes sammenhenger mellom uteskole som læringsarena og det psykososiale miljøet i skolen. Temaene er valgt med bakgrunn i aktualiteten av uteskole og psykisk helse, som del av det psykososiale miljøet. I tillegg var en interesse for å oppnå økt forståelse for temaene også innvirkende. Formålet med studien har vært å belyse uteskolens betydning med tanke på tilrettelegging for det psykososiale miljøet gjennom følgende forskningsspørsmål: Hvilke muligheter og utfordringer gir uteskole som læringsarena med tanke på tilrettelegging for et godt psykososialt miljø? Studien baserer seg på kvalitativt casedesign, der jeg med utgangspunkt i en fenomenologisk tilnærming har gjennomført observasjon av uteskoleøkter og intervjuer av rektor, lærere og elever ved 1-4.trinn. Samlet dannet dette studiens empiriske grunnlag. I analysedelen knytter jeg empiri og teori sammen og finner fram til følgende tre kjernekategorier: 1) skoleleder og læreres betydning for uteskole som helhetlig læring, 2) lærerens tilrettelegging og 3) elevenes læring. Kategoriene ble utgangspunktet for den videre presentasjonen og drøftingen av resultatene der jeg søkte å besvare forskningsspørsmålet. Funnene vitner om aspekter ved relasjon og fellesskap, erfaringer, og motivasjon og mestring som framtredende for uteskolens muligheter for tilrettelegging av et psykososialt miljø. I lys av det ble det knyttes særlige utfordringer ved uteskole mot de organisatoriske rammene i skolen, samt rektor og læreres kunnskap og interesse for uteskole.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31665
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901F
dc.titleUteskole og psykososialt miljø. En kvalitativ studie av uteskolens betydning med tanke på tilrettelegging for det psykososiale miljøet.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)