HelseIArbeid – et tiltak for økt mestring og arbeidsdeltakelse? - Kvalitativ del. Følgeforskning på HelseIArbeid – Bedriftstiltaket. En brukerorientert kvalitativ, etnografisk studie fra to arbeidsplasser
Sammendrag
UiT Norges arktiske universitet ved Institutt for samfunnsmedisin har gjennomført følgeforskning på HelseIArbeid – Bedriftstiltaket (HIA) i Troms og Finnmark. Prosjektet er finansiert med FoU-midler fra Arbeids- og velferdsdirektoratet og interne midler fra UiT.
Tiltaket innebærer en satsing på helsefremmende og forebyggende kunnskapsformidling på arbeidsplassen, som grunnlag for mestring og arbeidsdeltakelse. Denne rapporten har sitt grunnlag i kvalitativ, etnografisk forskningsmetode, der målet var å få kunnskap om hvordan ansatte og ledelse på arbeidsplassene tenkte om – og opplevde å delta i HelseIArbeid. Hvordan ble tiltaket tatt imot, og hvordan virket det på arbeidsplassene? Metoden har bestått av deltakende observasjon, feltsamtaler og semistrukturerte intervjuer med ledelse og ansatte på to arbeidsplasser i Troms- og Finnmark fylke i perioden 2019-2022. (Forskningsprosjektet har også en kvantitativt orientert del, som vil komme med resultater etter hvert).
Noen funn
- HIA-intervensjonen ble av de fleste ledere og ansatte opplevd som nyttig og verd å bruke tid og penger på
- HIA-intervensjonen opplevdes å gi økt innsikt og forståelse for alminnelige helseplager i arbeidssituasjonen, eller å gi økt bevisstheten om tematikkene i hverdagen
- HIA intervensjonen stimulerte til dialog om tilrettelegging av arbeidsoppgaver og flere mente de selv eller kolleger hadde økt tilstedeværelsen på arbeid
- HIA-intervensjonen kan bidra positivt til arbeidsmiljøet og bidra til mer inkluderingskultur
- Gruppearbeidene og deres relevante oppgaver var en viktig og høyt verdsatt del av modulene
- Det er viktig at HIA er bevisst og tydelig i sin kommunikasjon: Hva er bakgrunnen for at HIA-teamet kommer til arbeidsplassen og hva er formålet med intervensjonen? Det bør velges få budskap i hver modul, slik at budskapene som formidles blir tydelig.
Sluttrapporten i samme prosjekt er tilgjengelig i UiTs vitenarkiv Munin: https://hdl.handle.net/10037/33716.