Sentrale elementer i innvandreres integreringsprosess
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/32127Date
2023-11-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Kasrayi, AdibAbstract
Integrering i de siste tiårene har vært et stort og debattskapende tema. For å se og forstå hvordan nyankomne innvandrere kan bli integrert i det norske samfunnet, er det viktig å identifisere noen av de viktige faktorer og elementer som påvirker integreringsprosessen.
Denne masteroppgaven utforsker de sentrale elementene som påvirker integreringsprosessen for deltakere i introduksjonsprogrammet. Gjennom en litteraturgjennomgang som forskningsmetode, og med særlig fokus på to rapporter fra henholdsvis Forskningsstiftelsen Fafo og Proba Samfunnsanalyse, identifiserer denne studien fire hovedelementer som kan ha en vesentlig innflytelse på integreringen av innvandrere.
Det første elementet, implementeringen av introduksjonsprogrammet, er avgjørende for hvordan deltakerne mottar og utnytter tilbudet. Studien viser hvordan organiseringen, strukturen og kvaliteten på programmet direkte påvirker integreringshastigheten og -dybden. Det andre elementet, sosiale nettverk, understreker betydningen av deltakernes relasjoner og nettverksbygging i det lokale samfunnet som en katalysator for sosial inkludering.
Videre undersøker oppgaven betydningen av utdanningsrettede tiltak og deres rolle i å forbedre deltakernes jobbutsikter, utdanningsplaner og samfunnsmessige deltakelse. Det fjerde og siste elementet adresserer lærernes og programrådgivernes roller, og hvordan deres erfaring, engasjement og kompetanse er kritisk for å støtte deltakernes individuelle behov og bidra til en vellykket integreringsopplevelse.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: