dc.contributor.author | Blix, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2011-04-26T12:31:52Z | |
dc.date.available | 2011-04-26T12:31:52Z | |
dc.date.issued | 2004-03 | |
dc.description.abstract | Denne boka er et forsøk på å se et av musikkundervisningens støttefag, hørelære, fra noen nye synsvinkler. Jeg har søkt å finne svar på spørsmål som dreier seg om hvordan vi leser noter, og hvorfor vi bruker gitte metoder i hørelærefaget for å trene opp et godt gehør. Hvorfor er det så viktig å synge? Hvordan leser vi egentlig noter? Kan teorier om språkopplæring gi oss noen svar på slike spørsmål? Mitt prosjekt i denne boka er først og fremst å sette søkelys på didaktiske problemstillinger i faget, og jeg håper dette arbeidet kan gi grunnlag for videre diskusjoner. Boka handler altså om hørelæremetodikk og er primært rettet mot lærere i
faget, både ved høgskolene og MDD-linjene (Musikk-Dans-Drama) på videregående skoler. Jeg tror likevel at også instrumentalpedagoger kan ha
nytte av noen av innfallsvinklene til det å lære å lese noter. Forhåpentligvis kan selve sammenligningen av musikk og språkdidaktikk gi inspirasjon til å tenke videre også om musikkundervisning generelt. Det er også mulig at
språkpedagoger vil finne deler av boka interessant. | en |
dc.identifier.isbn | 82-7389-060-0 | |
dc.identifier.issn | 1502-8933 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/3245 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_2976 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Eureka Forlag, Høgskolen i Tromsø | en |
dc.relation.ispartofseries | Eureka Forlag, nr 2 (2004) | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114 | en |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114 | en |
dc.title | Notelesing, hva slags lesing er det? : didaktiske betraktninger rundt hørelærefaget - sett i lysav språkopplæringsteorier | en |
dc.type | Book | en |
dc.type | Bok | en |